Honda Freed 2020 Crosstar terima penggayaan SUV

Honda Freed 2020 Crosstar terima penggayaan SUV

Masih ingat dengan Honda Freed yang pernah dijual untuk pasaran tempatan? Walaupun di Malaysia model berkenaan kurang mendapat sambutan, MPV mini Honda ini masih diraikan di Jepun. Model generasi keduanya kini diberikan facelift terbaru, dan kekal menawarkan konfigurasi enam atau tujuh tempat-duduk; sementara bagi Freed+, ia hadir dengan lima-tempat duduk.

Kemaskini penampilan yang diberi bagaimanapun tidaklah terlalu ketara. Luaran misalnya hanya menerima kelainan wajah depan MPV ini. Palang yang melintang dan menghubungkan lampu utamanya kini lebih kurus – seperti yang turut dijangka pada Jazz terbaru. Rekaan bonet pula adalah baru untuk disesuaikan dengan muka depannya. Tidak ketinggalan, rekaan bampar juga baru.

Honda Freed 2020 Crosstar terima penggayaan SUV

Bagaimanapun, Freed terkini ada melibatkan pertambahan terbaru; varian Crosstar diperkenalkan, yang menyuntik elemen crossover pada MPV kecil berkenaan. Antaranya, gril baru digunakan, plastik hitam sebagai tambahan pelapik di sekeliling badan, lampu kabus LED, landasan bumbung, rim 16-inci dwi-tona, skid plate, cermin sisi serta pemegang pintu dalam warna perak.

Bahagian dalam pula antaranya menerima corak fabrik baru bagi tempat duduk. Freed terbaru ini juga lengkap dengan pakej keselamatan Honda Sensing, lengkap dengan ciri seperti AEB serta kawalan melayar adaptif. Selain itu, ciri tambahan seperti brek enjin ketika menuruni cerun sekiranya input brek melebihi tekanan tertentu juga disediakan.

Honda Freed 2020 Crosstar terima penggayaan SUV

Pilihan enjin masih kekal dengan unit L15B 1.5 liter i-VTEC empat-silinder dengan janaan 132 PS pada 6,600 rpm dan 155 Nm tork pada 4,600 rpm. Ini diganding bersama transmisi CVT, dengan pilihan pacuan roda depan ataupun semua roda.

Selain itu, versi hibrid turun diteruskan, dengan unit enjin 1.5 liter kitaran Atkinson i-VTEC yang menghasilkan 110 PS/134 Nm. Sebuah motor elektrik dan transmisi klac berkembar menyalurkan kuasa keseluruhan sistem sebanyak 137 PS dan 170 Nm. Kadar penggunaan minyak mengikut WLTP ialah 20.8 km bagi setiap liter. Warna baru turut diperkenalkan, iaitu Premium Crystal Orange Metallic II, Silver Mist Green, Platinum White Pearl, Super Platinum Grey dan Midnight Blue Beam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required