Pemakaian topi keledar masih dipandang ringan terutama menunggang/membonceng dalam jarak dekat

Pemakaian topi keledar masih dipandang ringan terutama menunggang/membonceng dalam jarak dekat

“Ala setakat pergi kedai dekat saja, nak buat apa pakai helmet.”

“Hantar anak sekolah, tak sampai 3km, tak payahlah pakai helmet. Panas dan berat.”

Itu antara alasan yang sering didengari mengapa penunggang termasuk pembonceng motosikal yang enggan menggunakan topi keledar. Samalah seperti mana yang diperkatakan oleh Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Kemudahan Awam Melaka Datuk Mohd Sofi Abdul Wahab yang berpendapat alasan itu sesuatu yang langsung tidak boleh diterima kerana kemalangan boleh terjadi tanpa mengira jarak perjalanan.

Mohd Sofi berkata, pemakaian alat keselamatan itu masih dipandang ringan kerana berdasarkan pemerhatiannya masih ramai ibu bapa yang menghantar anak mereka ke sekolah tanpa memakai topi keledar, malah anak mereka turut tidak mengenakan alat tersebut.

“Kita tahu bahawa pada awal pagi dan petang iaitu masa penghantaran dan mengambil pulang anak-anak di sekolah oleh para ibu bapa, ketika inilah waktu yang sangat sibuk dan sudah tentu kebarangkalian berlaku kemalangan itu lebih tinggi,” katanya kepada Bernama.

Pemakaian topi keledar masih dipandang ringan terutama menunggang/membonceng dalam jarak dekat

Tambahnya lagi, lebih mendukacitakan pula terdapat ibu bapa serta penjaga yang memakai topi keledar dengan sempurna tetapi anak yang dibonceng mereka di atas motosikal dibiarkan tanpa topi keledar. Di mana, mereka mengambil risiko amat besar dengan tidak memakaikan topi keledar kepada anak-anak kerana topi keledar adalah alat yang penting untuk mengurangkan risiko kecedaran apabila berlaku kemalangan dan hentakan di kepala daripada menjadi lebih serius.

“Pada pandangan saya, ini merupakan satu tindakan amat dikesali kerana seolah-olah para ibu bapa juga penjaga kepada pelajar-pelajar sekolah ini mementingkan diri sendiri dan tidak mementingkan keselamatan anak-anak mereka.

“Jika bahagian di kepala ini tidak dijaga dan terdedah dengan hentakan kemungkinan besar boleh berlaku kerosakan saraf dan berisiko mengakibatkan kematian. Saya mengharapkan ibu bapa supaya sedar dan mengambil berat akan kepentingan memakai topi keledar ini terutama kepada anak-anak,” katanya.

Berdasarkan statistik daripada Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, pada tahun lalu, daripada 6,284 pengguna yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya, 4,128 daripadanya adalah terdiri daripada penunggang dan pembonceng motosikal. Manakala untuk tiga bulan pertama tahun ini pula, dilaporkan seramai 944 penunggang dan pembonceng meninggal dunia akibat insiden yang sama daripada jumlah keseluruhan sebanyak 1,483 kes.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required