Tidak praktikal haramkan “kapchai” kerana majoriti penunggang motosikal menggunakannya – Loke

Tidak praktikal haramkan “kapchai” kerana majoriti penunggang motosikal menggunakannya – Loke

Pada tahun 2017, bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Mansor pernah mencadangkan agar motosikal bersaiz kecil atau kapchai dihalang memasuki pusat bandar Kuala Lumpur sebagai langkah untuk mengurangkan pelepasan karbon.

Walau bagaimana pun, Menteri Pengangkutan Anthony Loke, berpendapat langkah terbabit adalah tidak praktikal biar pun ada NGO yang mahukan agar kerajaan bertindak sedemikian.

“Kita harus lihat adakah praktikal untuk melaksanakan langkah tersebut memandangkan majoriti penunggang motosikal menggunakan kapchai, iaitu dianggarkan sebanyak 16 juta motosikal yang didaftarkan adalah jenis kapchai. Banyak yang akan terjejas jika kita mengharamkan motosikal itu dan saya lihat ia sebagai langkah yang sukar untuk dilaksanakan,” ujar Loke seperti yang dilaporkan oleh The Star.

Tambahnya lagi, sebagai alternatif, beliau boleh mencadangkan agar penggunaan motosikal elektrik digunakan secara meluas biar pun kuasanya yang agak kurang dan lebih perlahan. Malah, setakat ini, kerajaan juga tidak bercadang untuk mengharamkan kapchai ditunggang di lebuhraya.

Tidak praktikal haramkan “kapchai” kerana majoriti penunggang motosikal menggunakannya – Loke

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Seri Fadillah Yusof (GPS-Petra Jaya) dalam persidangan Dewan Rakyat hari ini tentang pendirian kementerian sama ada bercadang menggantikan penggunaan motosikal kapcai dengan kenderaan yang lebih selamat dalam usaha mengurangkan kes kemalangan maut.

Dalam masa yang sama, beliau turut berkata cadangan untuk mewujudkan laluan khas khusus untuk motosikal adalah antara perkara yang akan dikemukakan dalam Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12). Di mana laluan khas itu akan diwujudkan di kawasan-kawasan yang berbahaya kepada motosikal serta daerah yang banyak terlibat dengan kemalangan jalan raya.

“Kementerian Pengangkutan bersama-sama Miros dan JKJR menggalakkan supaya kita dapat ke arah di mana ada laluan khas untuk motosikal tetapi ia memakan perbelanjaan besar kalau nak diwujudkan satu laluan motosikal saja. Namun begitu cadangan tersebut akan dikemukakan dalam RMK12,” katanya dalam sesi soal jawab lisan.

Dalam perkembangan berkaitan, Loke berkata Laporan Perangkaan kemalangan Jalan Raya PDRM menunjukkan golongan belia berumur antara 16 hingga 30 tahun adalah yang paling ramai terkorban dalam nahas jalan raya. “Pada 2016, bilangan belia yang terkorban mencecah 2,818 orang dan bilangan ini menurun kepada 2,693 pada 2017. Pada 2018, bilangan belia yang terkorban adalah sebanyak 2,449 orang,” katanya.

Tidak praktikal haramkan “kapchai” kerana majoriti penunggang motosikal menggunakannya – Loke

Memetik laporan Bernama, Loke berkata daripada 2,693 kematian akibat nahas jalan raya yang melibatkan golongan belia pada 2017, sebanyak 72% daripadanya maut ketika menunggang atau membonceng motosikal.

Beliau menjawab soalan asal Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (PH-Lembah Pantai) berhubung data jumlah belia berusia 30 tahun ke bawah yang terkorban dalam kemalangan jalan raya antara 2016 hingga 2018, dan adakah kemalangan jalan raya merupakan sebab kematian utama golongan itu.

Bagi menangani masalah itu, Loke berkata MIROS menjalankan program dan aktiviti bagi meningkatkan tahap keselamatan jalan raya pengguna motosikal, antaranya seperti program intervensi iaitu Program My Safe Road, Commuting Support Safety Programme (CSSP) dan Motorcycle Safety and Technology Symposium.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required