WRC sah guna sistem hybrid, pilihan guna struktur tubular untuk kerangka asas bermula musim 2022

WRC sah guna sistem hybrid, pilihan guna struktur tubular untuk kerangka asas bermula musim 2022

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Sweden (SWE) – WRC 09/02/2017 to 12/02/2017 – PHOTO : @World

Akhirnya, setelah sekian lama bertahan menggunakan hanya enjin pembakaran dalaman, badan penyelia sukan permotoran dunia, FIA hari ini mengesahkan bahawa Kejohanan Rali Dunia (WRC) bakal menggunakan teknologi hibrid seperti jentera-jentera Formula 1 dan WEC bermula musim 2022.

Bermula musim berkenaan, regulasi WRCar (yang menggantikan regulasi Group A sejak 1998) sebagai kelas paling tinggi dalam WRC buat masa ini akan bertukar kepada kelas Rally1, dan segala perincian undang-undang teknikal akan diumumkan pada suku pertama tahun hadapan.

Secara ringkasnya, jentera-jentera Rally1 untuk musim 2022 nanti diberikan pilihan sama ada pengeluar mahu menggunakan kerangka model-model produksi atau pun struktur tubular (space frame) seakan kereta DTM atau Australia Supercar, tetapi masih lagi mengekalkan saiz seperti sedia ada, dengan sistem berskala bagi membolehkan pengeluar mengadaptasikan kereta rali mereka dari pelbagai model berbeza.

WRC sah guna sistem hybrid, pilihan guna struktur tubular untuk kerangka asas bermula musim 2022

Kereta-kereta kelas Rally1 ini juga perlu dijana enjin petrol berdasarkan spesifikasi sedia ada (1.6 liter Turbo), tetapi kos untuk membinanya akan dikawal oleh FIA. Enjin tersebut juga wajib dipadankan dengan motor elektrik hibrid 100 kw.

Setiap pasukan perlu untuk menggunakan motor elektrik hibrid, hardware dan software yang sama – tiap-tiap komponen dikeluarkan hanya oleh satu pembekal. Sistem tersebut akan membolehkan kereta-kereta rali ini menggunakan hanya kuasa elektrik ketika berjalan di dalam kawasan bandar, dan juga fungsi power boost untuk digunakan dalam laluan SS.

FIA turut mengumumankan selepas ini pengeluar juga boleh menyertai WRC dengan satu pasukan tambahan, menggunakan hanya satu kereta, bersama identiti yang berbeza. Walau bagaimanapun, mata yang dikutip oleh ‘Pasukan B’ ini tidak akan dicampur dengan pasukan utama.

Kesemua keputusan ini diumumkan ketika berlangsungnya Perhimpunan Agung Tahunan FIA 2019 kali keempat merangkap mesyuarat terakhir tahun ini, diadakan di Paris dan di pengerusikan oleh Presiden FIA Jean Todt bersama timbalannya Graham Stoker.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required