Produksi Proton X70 CKD di Tanjung Malim bermula – turut akan dieksport ke pasaran luar seperti UK

Produksi Proton X70 CKD di Tanjung Malim bermula – turut akan dieksport ke pasaran luar seperti UK

Proton hari ini secara rasmi memulakan operasi pemasangan tempatan bagi SUV segmen-C X70 di fasiliti baharu mereka di Proton City, Tanjung Malim, Perak. Turut hadir di majlis perasmian ini termasuk YB Datuk Darell Leiking, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato’ Sri Syed Faisal Albar, Pengerusi Proton serta Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Geely Auto Group, An Conghui.

Kilang baharu yang dibina dengan kos sebanyak RM1.2 billion ini akan menghasilkan Proton X70 2020 bagi menggantikan model CBU dari China yang mula dijual dalam negara sejak dilancarkan pada 12 Disember tahun lalu. Ia juga akan memasang model-model baharu akan datang yang akan dihasilkan bersama Geely, bukan sahaja untuk pasaran Malaysia, malah turut akan dieksport ke pasaran-pasaran pemanduan sebelah kanan (RHD) yang lain.

Antara negara yang dirancang untuk pasaran eksport ini termasuk Brunei, Thailand, Australia, Afrika Selatan, Amerika Selatan dan United Kingdom. Kereta yang ditunjukkan hari ini nampak sama dengan model CBU sebelum ini, kecuali logonya kini telah ditukar dengan logo baharu. Proton masih belum mendedahkan sebarang spesfikasi model CKD ini, tetapi dikhabarkan berberapa perubahan akan dilihat pada bahagian dalaman seperti sistem pintu tailgate berkuasa.

Produksi Proton X70 CKD di Tanjung Malim bermula – turut akan dieksport ke pasaran luar seperti UK

Ia juga berkemungkinan besar masih menggunakan enjin 1.8 liter turbo berkuasa 181 hp yang sama, namun dengan tork 15 Nm lebih besar menjadi 300 Nm, serta akan dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan. Apa pun, model ini akan dilancarkan sedikit masa lagi, dan spessifikasinya akan diketahui ketika itu.

“Hari ini Proton sekali lagi mencatalkan sejarah dengan mengambil satu langkah kehadapan untuk menjadi jenama automotif bertaraf global. Melalui pengeluaran Proton X70 di Tanjung Malim, kami telah mengambil langkah besar untuk menonjolkan kebolehan kami kerana itu adalah impian yang kami ingin kecapi buat masa ini.

“Kilang baharu ini bukan sahaja akan menghasilkan produk-produk baharu yang akan dibangunkan bersama Geely telapi ia juga akan berfungsi menjadi pusat pengeluaran bagi model pemanduan sebelah kanan kerana kami akan mula mengeksport ke negara-negara di seluruh dunia,” kata Dato’ Sri Syed Faisal Albar.

“Proton telah melakukan pelbagai transformasi yang kelara sejak dua tahun lalu. Pengalaman perkongsian antara kami telah menghasilkan persefahaman yang mendalam dan kami berbesar hati untuk membantu PROTON merealisasikan aspirasi globalnya. Kami akan terus menyokong PROTON berkembang di pasaran Malaysia dan di rantau Asean secara meluas dan pasaran luar lingkaran Asean,” kata An Conghui pula.

Produksi Proton X70 CKD di Tanjung Malim bermula – turut akan dieksport ke pasaran luar seperti UK

Sebelum kilang ini beroperasi, Proton terlebih dahulu telah membangunkan vendor-vendornya dengan menghubungkan mereka dengan vendor-vendor Geely di China bagi memastikan komponen yang dihasilkan di sini mempunyai kualiti yang sama. Ia melibatkan perjanjian dengan pelaburan berjumlah RM263 juta dan peluang pekerjaan sebanyak 1,084 pekerjaan di mana komuniti pembekal telah bersiap sedia mewujudkan satu barisan komponen teknolagi tinggi untuk Prolon X70 dan model-model yang akan dihasilkan pada masa hadapan.

“Dengan adanya pembuatan Proton X70 dan model-model lain di masa hadapan di kilang Tanjung Malim ini, Proton telah membantu membangunkan komuniti pembekal. Ini adalah penting kerana mereka merupakan tunjang di dalam industri automotif Malaysia dan penyumbang utama kepada ekonomi. Melalui pengenalan pelbagai teknologi baharu yang sekaligus membantu mengembangkan kecekapan industri dan di masa hadapan, kerajaan berharap ini akan membuka peluang Malaysia menembusi pasaran antarabangsa dan menjadi peneraju dalam pembekalan komponen automotif,” kata Datuk Darell Leiking.

“Bagi Proton, dengan adanya pembekal tempatan akan membantu Syarikat menghasilkan model-model kereta di masa depan yang lebih sesuai seiring dengan kehendak dan keperluan pembeli kereta di Malaysia. Melalui pelbagai pelan pengembangan perniagaan dan komitmen mereka untuk membangunkan pembekal tempatan, banyak syarikat dan pengguna di Malaysia juga akan mendapat faedah secara keseluruhan,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required