Fiat Chrysler & PSA Group sahkan gabungan dengan perjanjian 50:50, kini kumpulan automotif ke-4 terbesar

Fiat Chrysler & PSA Group sahkan gabungan dengan perjanjian 50:50, kini kumpulan automotif ke-4 terbesar

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dan juga kumpulan automotif Perancis dan pemilik jenama Peugeot dan Citroen, PSA Group kini telah memuktamadkan penggabungan mereka dengan menandatangani perjanjian bersama, setelah mengumumkan perkara berkenaan pada Oktober lalu.

Menurut kedua-dua kumpulan berkenaan, transaksi ini bakal dilengkapkan dalam masa 12 hingga 15 bulan, bergantung kepada kelulusan pemegang-pemegang saham dan juga pelepasan dari undang-undang.

Perjanjian tersebut menyaksikan FCA dan PSA bergabung dengan kepentingan 50:50, melibatkan perjanjian berjumlah US$50 bilion (RM207.8 bilion). Ini membolehkan kumpulan tersebut diletakkan sebagai kumpulan automotif keempat terbesar di dunia, dengan jumlah jualan gabungan 8.7 juta kenderaan serta pendapatan hampir €170 bilion (RM783 bilion).

CEO PSA, Carlos Tavares telah dilantik untuk mengetuai entiti baharu ini sebagai CEO untuk tempoh lima tahun pertama, manakala pengerusi FCA John Elkann diberikan jawatan sebagai Pengerusi.

Gabungan ini juga menyaksikan 14 jenama akan duduk dibawah satu payung, lima dari PSA dan sembilan dari FCA – antaranya adalah Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Maserati dan Jeep. Sebelum ini Tavares telah menyebut bahawa tiada satu pun jenama-jenama berkenaan akan dikorbankan dalam penggabungan ini.

Ini bermaksud, tiada kilang yang akan di tutup dan tiada pemberhentian kerja akan dilakukan terhadap sekitar 400,000 orang tenaga kerja kesemua jenama berkenaan setelah kedua-duanya bergabung. Walau bagaimanapun, ada khabar menyatakan bahawa berberapa rombakan akan dibuat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required