MARTY – Delorean boleh drift tanpa pemandu!

Selain dari membangunkan kereta penumpang dan juga pengangkutan kargo tanpa pemandu, industri automotif global juga dilihat sedang menghasilkan kereta-kereta lumba juga tanpa pemandu seperti projek Roborace. Tapi, projek dari Universiti Stanford, California ini agak berlainan dari yang lain – mereka menghasilkan kereta drift tanpa pemandu pertama di dunia!

Tambah menarik, projek yang dihasilkan oleh sekumpulan jurutera lulusan Makmal Rekaan Dinamik Universiti Stanford diketuai oleh Jonathan Goh berkenaan diasaskan dari kereta sport Delorean DMC-12 yang popular sebagai mesin merentas masa dalam filem Back to the Future (BTTF).

Kereta ini juga tidak lagi dijana oleh enjin PRV V6 2.85L yang hanya berkuasa 130 hp/207 Nm, sebaliknya setiap roda belakangnya digerakkan dengan motor elektrik dari Renovo, masing-masing dengan bekalan tork 7,000 Nm! “Apa yang kami lihat, jika anda mahu hasilkan kereta drift tanpa pemandu elektrik, kenapa tak nak buat dengan bergaya?” kata Goh seakan mengulangi kata-kata Dr. Emmet Brown dalam BTTF.

MARTY – Delorean boleh drift tanpa pemandu!

Delorean elektrik ini diberi nama MARTY – bukan sempena watak Marty McFly dalam BTTF, sebaliknya bermaksud Multiple Actuator Research Test bed for Yaw control. Pasukan jurutera tersebut menghasilkan kereta ini bukan sekadar untuk melihat sebuah kereta yang mampu menghasilkan aksi drift tanpa pemandu, sebaliknya mensasarkan untuk menghasilkan sistem Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) yang lebih bagus, dan membolehkan kereta tanpa pemandu menstabilkan semula kereta jika terlibat dalam kemalangan.

“Kami cuba untuk hasilkan kereta tanpa pemandu yang mampu menangani pergerakan kecemasan atau permukaan yang licin seperti ais atau salji. Kami mahu untuk membangunkan kereta pemanduan sendiri yang boleh menggunakan semua daya geseran antara tayar dan jalan bagi membolehkan ia keluar dari masalah. Kami mahu kereta tersebut boleh mengelak apa-apa kemalangan yang boleh di elak dengan prinsip fizik,” kata seorang lagi jurutera mekanikal projek ini, Chris Gerdes.

Seperti kereta drift sebenar, Delorean ini turut menerima suspensi yang diubahsuai bagi mendapatkan sudut dan jarak drift yang lebih baik. Kabin MARTY turut dilengkapi dengan tempat duduk bucket dan juga roll cage. Manakala kawalan mekanikal pada stereng, sistem brek dan juga pedal pendikit diberikan sistem elektronik yang dikawal oleh komputer.

Berbanding kereta pemanduan sendiri lain yang menerima pelbagai penderia seperti kamera dan radar yang berfungsi sebagai “mata dan telinga”, Marty pula bergerak sendiri berdasarkan sistem GPS dan juga algoritma litar yang telah diprogramkan dalam komputer riba.

Video yang boleh anda tonton di atas adalah video ujian yang dihasilkan oleh kumpulan jurutera ini – bertempat di litar Thunderhill Raceway, California Utara, satu litar gymkhana menggunakan kon sepanjang satu kilometer telah dibuat bagi mendemonstarsikan kebolehan MARTY.

Seperti yang anda boleh tonton, MARTY mampu mengharungi litar tersebut dengan aksi drift tanpa henti, menampilkan apex, clipping point dan peralihan arah berlawanan yang sempurna, dengan sudut drift besar serta kelajuan yang cukup menghasilkan asap tayar yang cukup banyak seperti dipandu seorang drifter profesional.

Aksi MARTY berkenaan turut mengejutkan berberapa drifter prosfesional dari kejohanan Formula D USA seperti Ken Gushi dan Fredric Aasbo, serta pemilik pasukan Papadakis Racing, Stephan Papadakis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required