Roborace – perlumbaan kereta tanpa pemandu, demo penuh berjaya, jentera bakal didedahkan 27 Feb ini

Roborace, siri pertunjukan perlumbaan kereta tanpa pemandu yang diadakan bersama kejuaraan Formula E telah berjaya melengkapkan demonstrasi secara langsung yang pertamanya, menggunakan dua buah kereta tanpa pemandu berlumba di litar.

Demonstrasi tersebut berlangsung di litar jalan raya di Buenos Aires, lokasi yang sama berlangsungnya perlumbaan pusingan ketiga untuk musim 2016-17, menggunakan dua kereta yang dibangunkan oleh Roborace iaitu DevBot 1 dan 2. Kereta-kereta ini bakal didedahkan pada Mobile World Congress yang akan berlangsung di Barcelona 27 Februari ini.

Kedua-dua buah DevBots tersebut diberikan livery perlumbaan menggunakan tema kelab bola sepak tempatan iaitu River Plate dan Boca Juniors, berlumba bersama pada litar berkenaan tanpa langsung dipandu oleh manusia, sebaliknya menggunakan pelbagai penderia pada sekeliling badan kereta berkenaan, bagi memberikan panduan dalam litar tersebut.

Siri perlumbaan kereta elektrik tanpa pemandu ini bakal menjadi lapangan ujian untuk teknologi pemanduan sendiri dan juga kepada jurutera perisian bagi membangunkan dan memperhalusi hasil kerja mereka. Kesemua pasukan bakal diberikan kereta yang sama, dan juga kelengkapan yang sama, tetapi dibenarkan untuk membuat perisian mereka sendiri.

Asas kepada perlumbaan ini adalah interaksi, dengan kebolehan perisian AI untuk menerima dan beriteraksi terhadap persekitaran dinamik, yang menjadi elemen utama bagi teknologi ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required