Aprilia RSV4 X buat penampilan istimewa di Malaysia

Aprilia RSV4 X buat penampilan istimewa di Malaysia

Khas bagi menyambut ulang tahun model RSV4 yang kesepuluh dan projek mereka yang berhasil memenangi tujuh kejuaraan dalam WSBK, Aprilia telah mengeluarkan sebuah model istimewa yang dinamakan sebagai RSV4 X. Hanya 10 unit sahaja yang dibuat dan ia dijual pada harga 39,900 Euro (RM183k).

Sudah tentu, dalam masa yang singkat sahaja selepas penjualannya diumumkan Mac tahun lalu, motosikal ini habis dijual dan salah satunya dimiliki oleh pelumba legenda, Max Biaggi. Beliau singgah ke Malaysia untuk mencuba RSV4 X ini di Litar Sepang hujung minggu ini, dan ia adalah penampilan pertama RSV4 X di Asia.

RSV4 X sebenarnya adalah sebuah model yang menggunakan asas daripada RSV4 1100 Factory, yang dijual pada harga RM159,900 di Malaysia, tetapi ia dijadikan lebih ringan dan berkuasa oleh Aprilia Racing melalui program Factory Works. Ia juga cuma boleh digunakan di dalam litar.

Enjin V4 1,100 cc asal ditala khas seperti enjin perlumbaan dan dipasang dengan intake camshaft, valve return spring, caps, bucket tappet serta profail cam baru. Sistem kemasukan udara dijadikan lebih lancar dengan penapis Sprint Filter manakala ekzos pula adalah unit gentian karbon berserta paip titanium oleh Akrapovic.

Hasilnya motosikal ini boleh mengeluarkan kuasa 225 hp dan ia digabungkan dengan berat yang cuma 165 kg hasil daripada penggunaan bahan serba ringan seperti gentian karbon dan aluminium pada bahagian seperti fairing, pelindung tayar serta laluan udara ke angkup brek dan penapis. Rim adalah unit magnesium keluaran Marchesini.

Aprilia RSV4 X juga didakwa menjadi motosikal jualan awam pertama di dunia yang menggunakan kotak gear dengan kedudukan neutral di bawah gear satu yang dipanggil sebagai Aprilia No Neutral (ANN) serta angkup brek billet Brembo GP4-MS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required