TOGG C-SUV – model elektrik sepenuhnya dari Turki dengan kuasa sehingga 400hp, jarak gerak 500 km

TOGG C-SUV – model elektrik sepenuhnya dari Turki dengan kuasa sehingga 400hp, jarak gerak 500 km

Cantik SUV dalam gambar di ataskan? Tapi ini SUV jenama apa? Tuan-tuan, ini adalah SUV dengan janakuasa elektrik sepenuhnya dari jenama TOGG, yang berasal dari Turki diberi nama C-SUV. Ya, Turki dan TOGG itu sendiri adalah akronim dari Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu.

TOGG sebenarnya adalah konsortium yang terdiri dari lima kumpulan industri iaitu Anadolu Group, BMC, Kok Group, dan juga pengendali rangkaian telekomunikasi mudah alih Turkcell iaitu Zorlu Holding. TOGG C-SUV ini dihasilkan dengan pelaburan $3.7 billion (RM15.2 billion), dan bakal masuk ke pasaran bermula 2022 dengan produksi sekitar 175,000 setahun.

Menurut laporan Car and Driver, SUV tersebut dihasilkan dengan saiz seakan Mercedes-Benz GLC dan BMW X3. Menurut TOGG, mereka menghasilkan platform sendiri dengan memegang hak intelektual 100%. Dua versi akan diperkenalkan iaitu model asas dengan sebuah motor elektrik berkuasa 200 hp memacu roda belakang dan jarak gerak 300 km, dan model paling berkuasa dijana dua motor menghasilkan 400 hp memacu kesemua roda dan jarak gerak 500 km.

TOGG C-SUV – model elektrik sepenuhnya dari Turki dengan kuasa sehingga 400hp, jarak gerak 500 km

Model dengan kuasa 200 hp mampu untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.6 saat, manakala versi tertinggi 400 hp bakal mencatatkan masa hanya 4.8 saat dalam pecutan sama. SUV berkenaan menerima kuasa dari bateri lithium-ion dengan sistem penyejukkan cecair yang boleh dicas semula dengan pengecas cepat DC pada 150 kW, membolehkan bekalan tenaga 80% dapat dipenuhkan dalam masa hanya 30 minit.

Untuk keselamatan pula, ia akan dipastikan akan menerima lima-bintang dalam ujian Euro NCAP dengan rekaan ‘novel crash structure’, pelbagai kelengkapan keselamatan aktif dan pasif termasuk tujuh-beg udara sebagai ciri standard.

Sistem pemanduan sendiri juga bakal diberikan pada SUV ini dengan kemampuan pada Tahap 2, bersama fungsi Slow Traffic Pilot. Menurut TOGG, sistem tersebut berupaya untuk ditingkat taraf ke ‘Tahap 3 dan seterusnya’ dengan lancar pada masa akan datang hanya menerusi teknologi over-the-air.

TOGG C-SUV – model elektrik sepenuhnya dari Turki dengan kuasa sehingga 400hp, jarak gerak 500 km

Sistem terhubung kereta ini membolehkan ia sentiasa dihubungkan kepada internet tanpa memerlukan sokongan peranti luar, dan ia akan sentiasa terhubung kepada “semua peranti pintar, rumah, bangunan, infrastruktur termasuk grid bekalan kuasa elektrik” dan bandar pintar secara keseluruhan.

TOGG bercadang untuk memasarkan kereta ini bukan setakat di Turki, malah berhasrat menjadikannya sebagai jenama antarabangsa. Ia akan diproduksi di hab pemasangan yang terletak di Bursa dan kilang tersebut dijangka akan siap tahun hadapan, bakal dioperasikan oleh 4,300 pekerja.

Bukan sahaja SUV, TOGG turut bakal menghasilkan model sedan yang juga dijana oleh elektrik sepenuhnya. Jumlah keseluruhan pelaburan TOGG ini akan digunakan selama 13-tahun. Presiden negara tersebut, Recep Tayyip Erdogan menyatakan bahawa Turki turut sedang merancang untuk membangunkan infrastruktur pengecas kenderaan elektrik dan dijangka siap pada 2022, serentak dengan kemunculan SUV-C dalam pasaran secara rasmi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required