Aston Martin Vantage Roadster 2020 – guna enjin V8 twin turbo 4.0 liter, kuasa 510 PS dan tork 685 Nm

Aston Martin Vantage Roadster 2020 – guna enjin V8 twin turbo 4.0 liter, kuasa 510 PS dan tork 685 Nm

Selepas melancarkan versi Coupe pada tahun 2018, kini Aston Martin memperkenalkan pula Vantage versi Roadster. Kereta sports dua tempat duduk ini masih menggunakan enjin V8 twin turbo 4.0 liter yang sama, dipadankan dengan kotak gear automatik Z lapan kelajuan, menghasilkan 510 PS dan 685 Nm tork. Kuasa ini dihantar ke roda belakang dan membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat, dengan laju maksimum 306 km/j (bumbung tertutup).

Antara bahagian unik pada Vantage Roadster adalah mekanisme Z-fold serba ringan pada bumbung kainnya, yang mempunyai berat cuma lebih 60 kg berbanding versi Coupe. Bumbung tersebut boleh diturunkan dalam masa 6.7 saat dan dibuka dalam masa 6.8 saat, pada kelajuan sehingga 50 km/j. Menurut Aston Martin ini adalah masa operasi paling pantas bagi mana-mana sistem convertible automatik automotif.

Walaubagaimanapun, mekanisme bumbung ini telah mengambil sedikit ruang but, menjadikan yang tinggal cuma 200 liter, berbanding 350 liter pada versi Coupe. Memandangkan ini adalah model convertible, bahagian casis juga perlu dikuatkan dengan penambahan shear panel manakala penyerap adaptif, sistem Dynamic Stability Control, Dynamic Torque Vectoring dan differential elektronik belakang diubah sedikit supaya bersesuaian. Penyerap belakang juga mempunyai talaan khas.

Bersama pengenalan model ini, Aston Martin turut melancarkan pilihan barangan baru seperti gril ‘vane‘, rekaan rim baru, dan paling menarik, transmisi manual tujuh kelajuan – buat masa ini hanya untuk model Coupe. Transmisi ini pertama kali diperkenalkan pada model Vantage AMR keluaran terhad.

Harga untuk Vantage Roadster bermula dari £126,950 (RM681k) di United Kingdom, dan penghantaran pertama dijangkan berlaku pada suku kedua tahun ini. Ia juga dijangka akan dipamerkan di Geneva Motor Show yang akan berlangsung pada bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required