Alfa Romeo Giulia GTA dan GTAm – Quadrifoglio lebih hardcore dengan enjin 2.9L V6 biturbo, 540 hp!

Alfa Romeo Giulia GTA dan GTAm – Quadrifoglio lebih <em>hardcore</em> dengan enjin 2.9L V6 biturbo, 540 hp!

Seperti yang dijangkakan menerusi teaser sebelum ini, Alfa Romeo nampaknya sah menghidupkan kembali nama lagenda Giula GTA bagi menyambut ulangtahun jenama mereka yang ke 110-tahun Jun nanti. Model generasi baharu ini dihasilkan berasaskan model sedan Quadrifoglio, dan ia seakan disuntik oleh steroid!

Giulia GTA (bermaksud Gran Turismo Alleggerita) diperkenalkan buat pertama kali pada tahun 1965. Untuk model 2020, ia tampil dalam dua versi iaitu Giulia GTA standard, dan satu lagi mesin yang lebih fokus kepada pemanduan litar yang digelar Giulia GTAm.

Kedua-dua model ini dijana oleh enjin yang sama iaitu enjin V6 2.9 liter dengan suapan dua pengecas turbo yang mampu menjana 540 hp, atau 30 hp lebih berkuasa dari Quadrifoglio standard. Alfa Romeo masih belum mendedahkan angka tork untuk enjin ini, tetapi model biasa sudahpun mencatatkan tujahan setinggi 600 Nm.

Alfa Romeo Giulia GTA dan GTAm – Quadrifoglio lebih <em>hardcore</em> dengan enjin 2.9L V6 biturbo, 540 hp!

Apa yang berbeza dengan GTAm adalah, model ini tidak mempunyai tempat duduk belakang bagi membolehkan mereka memasang rollcage (sah untuk digunakan di jalan raya), manakala tempat duduk bucket hadapan yang diperbuat dari gentian karbon pula lengkap dengan tali pinggang perlumbaan enam-poin.

Bukan itu sahaja, GTAm juga dihasilkan lebih ringan menerusi pelbagai lagi komponen yang dihasilkan dari gentian karbon antaranya driveshaft, penutup bonet hadapan, bumbung, bampar hadapan, ruang roda hadapan dan overfender belakang. Manakala pintu serta berberapa komponen untuk enjin dan suspensi dihasilkan dari aluminium.

Tak cukup dengan itu, kesemua cermin tingkap GTAm ini tidak menggunakan kaca biasa, sebaliknya digantikan dengan bahan polycarbonate yang sama seperti digunakan oleh kereta lumba sebenar. Dengan semua bahan lebih ringan ini, GTAm ditimbang dengan berat hanya 1,520 kg, membolehkan ia mencapai nisbah berat kepada kuasa 2.82 kg untuk setiap kuasa kuda.

Gabungan badan yang lebih ringan serta kuasa yang lebih besar, membolehkan Alfa Romeo Giulia GTAm ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.6 saat, atau 0.3 saat lebih pantas dari Giulia Quadrifoglio.

Manakala untuk Giulia GTA, ia masih mempunyai tempat duduk belakang, tiada rollcage, spoiler gentian karbon yang lebih kecil, dan juga splitter belakang yang direka untuk kegunaan setiap hari. Model ini juga berkongsi panel pintu dan juga tingkap yang sama dengan Giulia Quadrifoglio. Walau bagaimanapun, Alfa Romeo masih menyifatkan GTA sebagai “supercar sebenar untuk kegunaan setiap hari.”

Walau bagaimanapun, model ini masih sangat istimewa kerana hadir dengan kit aerodinamik yang dihasilkan oleh firma yang terlibat terus dengan Formula 1 iaitu Sauber Engineering. Kit berkenaan terdiri dari splitter hadapan aktif, skirt sisi, spoiler belakang dan juga diffuser gentian karbon belakang yang bersepadu dengan sistem ekzos titanium binaan Akrapovic.

Kedua-dua model ini diberikan rim 20-inci yang dihasilkan dengan rekaan hanya satu nut untuk melekatkannya pada hub roda, sama seperti kereta lumba. Trek roda hadapan dan belakang kini 50 mm lebih lebar dari asal, manakala set suspensi disentuh semula dengan penggunaan set penyerap hentak spring, dan bushing baharu.

GTA dan GTAm juga hadir dengan balutan alcantara pada papan pemuka, panel dalaman pintu, ruang storan, kemasan tiang sisi dan juga tempat duduk. Walau bagaimanapun, GTAm menerima lebih alcantara kerana fabrik tersebut membaluti ruang ‘basin’ yang menggantikan tempat duduk belakang. Bahagian tersebut turut diberikan kemasan bagi anda meletakkan helmet dan juga dilengkapi dengan alat pemadam api.

Namun bukan semua orang dapat ‘merasa’ untuk memiliki Giulia GTA dan GTAm ini kerana ia hanya dihasilkan terhad sebanyak 500 unit – lengkap dengan nombor siri unik serta sijil pengesahan keaslian. Alfa Romeo turut akan memberikan pakej pengalaman peribadi untuk kesemua 500 pemilik kereta ini, yang terdiri dari helmet Bell dengan livery GTA istimewa, set perlumbaan lengkap (sut lumba, sarung tangan dan kasut) dari Alpinestars serta sarung pelindung kereta dari Goodwool.

Pemilik-pemilik ini juga boleh mengambil bahagian dalam kursus pemanduan yang dijalankan oleh Alfa Romeo Driving Academy.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required