Dua pemandu F1 McLaren, staf lain setuju dipotong gaji secara sukarela kerana pandemik Covid-19

Dua pemandu F1 McLaren, staf lain setuju dipotong gaji secara sukarela kerana pandemik Covid-19

Pandemik Covid-19 yang melanda dunia kini bukan hanya menjejaskan pendapat Mak Cik Kiah dan juga artis-artis di Malaysia. Pendapatan untuk pasukan lumba profesional juga nampaknya turut terjejas. Dengan lapan perlumbaan awal musim ditangguhkan atau dibatalkan terus, pasukan dari British iaitu McLaren kini berhadapan dengan masalah kewangan.

Bagi membantu pasukan mengharungi keadaan sukar ini, dua pemandu utama pasukan tersebut, Carlos Sainz dan Lando Norris bersetuju dipotong gaji secara sukarela, lapor Motorsport.com. Bukan hanya dua bintang utama ini, gaji staf lain termasuk CEO pasukan, Zak Brown dan juga senior-senior pengurusan turut dipotong, manakala sebahagian staf telah dicutikan buat sementara waktu.

Dua pemandu F1 McLaren, staf lain setuju dipotong gaji secara sukarela kerana pandemik Covid-19

“McLaren Group kini telah mencutikan berberapa orang pekerja sebagai sebahagian langkah dari pelbagai cara untuk mengurangkan kos kerana impak dari pandemik Covid-19 terhadap perniagaan. Langkah ini diambil bagi menumpukan usaha untuk mengekalkan pekerjaan dalam masa pendek bagi memastikan pekerja kami dapat bekerja semula secara sepenuh masa apabila ekonomi pulih kelak,” kata jurucakap McLaren kepada portal berkenaan.

Dalam masa yang sama, pihak pengendali F1 masih berharap musim ini dapat diteruskan. Kini mereka sedang berbincang untuk mengadakan satu format ‘superseason’ di mana pusingan akhir akan berjalan pada bulan Januari tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required