PDRM kenalpasti pelaku yang menipu dalam sekatan jalan raya PKP, tindakan bakal diambil – Ismail Sabri

PDRM kenalpasti pelaku yang menipu dalam sekatan jalan raya PKP, tindakan bakal diambil – Ismail Sabri

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan agar orang ramai tidak sepatutnya berbangga melakukan kesalahan melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Menurutnya lagi, tiada siapa boleh terlepas daripada tindakan undang-undang.

Semalam tular di laman media sosial mengenai pengakuan dua individu yang berbangga dapat menipu polis untuk melepasi sekatan jalan raya. Malah mereka turut memberikan tip bagaimana cara untuk menipu polis.

Walau bagaimana pun, ‘langkah kurang bijak’ itu dapat dihidu oleh para netizen yang menggesa agak pihak polis mengambil tindakan. Paparan tersebut juga disiarkan menerusi Facebook rasmi Polis Daerah Dungun.

Ismail Sabri turut mengesahkan, polis sudah mengenal pasti ahli keluarga yang berkongsi tip menipu polis untuk pulang ke Kuala Lumpur dan tindakan akan diambil terhadap keluarga terbabit.

“Saya nak ingatkan jangan berbangga apabila melakukan kesalahan dan mempengaruhi orang lain supaya mengikut tindak-tanduk melanggar PKP. Pihak polis sudah mengenal pasti dan tindakan akan diambil. Tiada siapa boleh terlepas daripada tindakan undang-undang, tambahan pula mereka mengaku (di laman sosial) ingkar kepada arahan dan peraturan di bawah PKP.

“Tolong jangan bangga dan anggap diri sebagai ‘hero’ kerana akhirnya tindakan akan diambil dan susahkan diri mereka dan keluarga,” katanya seperti dilaporkan oleh Berita Harian.

Dalam masa yang sama, salah seorang pelaku terbabit telah membuat pengakuan di Facebook dengan mengatakan yang dia hanya sekadar bergurau dengan rakan-rakan kumpulan Whatsapp dan tidak sangka perkara ini menjadi tular. Katanya, laporan polis telah dibuat dan mengaku pergi ke hospital yang tidak lebih 10 km dari kediamannya. Apa pun tunggulah apa pula kata pihak polis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required