PKP: Buat laporan polis atau mohon menerusi aplikasi ‘Gerak Malaysia’ jika ingin pulang ke bandar – menteri

PKP: Buat laporan polis atau mohon menerusi aplikasi ‘Gerak Malaysia’ jika ingin pulang ke bandar – menteri

Dalam sidang media harian yang berlangsung sebentar tadi, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ada menyatakan kerajaan banyak menerima aduan daripada orang ramai yang sempat pulang ke kampung halaman sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula, bahawa kebanyakan mereka mahu kembali ke kediaman masing-masing.

Antara alasan yang diberikan termasuklah ada anak yang ditinggalkan bersendirian di rumah, bimbang rumah dimasuki pencuri dan ‘alasan yang paling melucukan’ ialah sudah kehabisan pakaian hendak dipakai di kampung.

Oleh yang demikian, kerajaan mungkin memberikan kelonggaran untuk golongan ini kembali ke bandar. Walau bagaimana pun, mereka perlulah membuat permohonan sama ada secara dalam talian menggunakan aplikasi ‘Gerak Malaysia’ yang dibangunkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Kementerian Komunikasi dan Multimedia atau memohon di balai polis berhampiran. Semua ini boleh dilakukan mulai Sabtu ini, 24 April 2020.

PKP: Buat laporan polis atau mohon menerusi aplikasi ‘Gerak Malaysia’ jika ingin pulang ke bandar – menteri

“Bagaimanapun perkara ini masih dalam kajian, jika pergerakan akan bermula pun saya percaya mungkin selepas 1 Mei nanti…tak ada jaminan lagi, kerana setakat ini kita masih tunggu laporan mulai 25 April ini sebab setiap laporan ke balai polis atau dalam talian pun akan bermula pada 25 haribulan.

“Waktu itu kita akan lihat seramai mana nak pulang dan sebagainya, barulah kita boleh merancang dan keluarkan SOP (Prosedur Operasi Standard) tertentu yang ketat dan sebagainya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Ini bermakna, tidak semestinya permohonan yang mula dibuka pada Sabtu ini, anda sudah boleh membuat perjalanan pada masa yang sama. Anda harus tunggu permohonan tersebut diluluskan untuk tarikh yang ditetapkan serta mengikuti SOP yang bakal diumumkan kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required