‘The Touge’ – siri video yang pernah sebabkan lesen lumba Keiichi Tsuchiya digantung pada tahun 1987

Kompilasi tiga video yang diterbitkan oleh Pluspy of Kanagawa

Rasanya kalau anda suka kereta, semestinya anda kenal Keiichi Tsuchiya – pelumba profesional Jepun yang sinonim Toyota Corolla AE86, dan mendapat gelaran ‘The Drift King’. Namun tahukah anda, budaya ‘street drifting’ ini meledak selepas Tsuchiya menghasilkan satu siri video yang menyebabkan lesen pelumba profesionalnya digantung?

Video dimaksudkan adalah siri video yang diterbitkan oleh sebuah bengkel ubahsuai bernama Pluspy of Kanagawa, dan dijual menerusi majalah ubahsuai Carboy Magazine dalam bentuk pita video VHS pada tahun 1987. Video tersebut dihasilkan dalam tiga episod iaitu ‘The Touge part.1’, ‘The Touge part.2’ dan yang terakhir ‘West of Sendai’.

Keiichi Tsuchiya ketika ini sudahpun berlumba secara profesional dalam kejuaraan Fuji Freshmen Series bermula pada tahun 1977, dan gaya pemanduannya yang mirip dengan mentornya, Takahasi Kunimitsu yang gemar membuatkan bahagian belakang kereta menggelangsar ketika mengambil selekoh sudahpun dikenali.

Pada tahun 1984, Keiichi Tsuchiya menang enam perlumbaan dalam kejuaraan tersebut dengan Toyota Corolla AE86. Manakala tahun berikutnya, dia berjaya bergelar juara siri perlumbaan All Japan Touring Car Championship dalam kategori Class 3, juga dengan AE86.

‘The Touge’ – siri video yang pernah sebabkan lesen lumba Keiichi Tsuchiya digantung pada tahun 1987

Berbalik pada video yang diperkatakan tadi, ia dihasilkan adalah untuk mempopularkan satu budaya baru, iaitu melakukan aksi drift di jalan raya awam, atau lebih spesifiknya di jalan kawasan bukit bukau yang di sebut ‘Touge’ dalam bahasa Jepun. Tidak seperti ramai pelumba yang datang dari keluarga berada, Tsuchiya tidak pernah menerima sebarang latihan dari mana-mana sekolah perlumbaan. Dan inilah yang dilakukannya untuk mendapat kemahiran memandu sebelum bergelar pelumba profesional – berlatih di Touge.

Dalam video tersebut, Tsuchiya memandu kereta kegemarannya – Toyota Corolla AE86; untuk The Touge part.1, dia memandu AE86 Levin GTV di kawasan pergunungan Usui, manakala untuk The Touge part.2 pula dia memandu AE86 Sprinter Trueno GTV di kawasan berbukit Gotemba. Dalam siri ketiga, dia masih memandu Trueno GTV yang sama, tetapi kali ini di kawasan tertutup iaitu di litar Sendai Hi-Land.

Selepas video ini ‘meletup’ di pasaran, maka bermulah aktiviti sukan drift di jalan-jalan bukit ‘berjangkit’ ke komuniti peminat-peminat kereta ubahsuai di Jepun. Ia kemudian berubah menjadi satu sukan profesional menerusi penganjuran pertandingan drift D1 Grand Prix pada tahun 2000, di mana Tsuchiya sendiri adalah salah seorang hakim dalam pertandingan berkenaan.

Dan seperti anda lihat selepas sukan ini diterjemahkan dalam manga dan animasi ‘Initial D’, ia telah menular ke seluruh dunia!

‘The Touge’ – siri video yang pernah sebabkan lesen lumba Keiichi Tsuchiya digantung pada tahun 1987

Walau bagaimanapun, detik bersejarah ini sebenarnya telah menjejaskan karier Keiichi Tsuchiya pada tahun 1987 itu. Ini kerana Tsuchiya telah didapati bersalah kerana merakam dan menyebarkan aksi merbahaya di jalan raya awam (juga dikelaskan sebagai lumba haram) menerusi kedua-dua video The Touge berkenaan. Sebagai hukuman, lesen perlumbaannya telah digantung sementara oleh pihak Persekutuan Automobil Jepun (JAF).

Namun, ia langsung tidak mematahkan semangat Keiichi Tsuchiya untuk terus berlumba secara profesional. Selepas menerima semula lesen untuk berlumba, Keiichi Tsuchiya menyertai siri perlumbaan All Japan Formula 3, dan kemudian ke ke Japanese Touring Car Championship memandu jentera ikonik Nissan Skyline GT-R R32 Taisan dengan livery merah-hitam Yokohama Advan.

Karier Keiichi Tsuchiya tidak terhad hanya dalam Jepun, di mana dia pernah bertanding di puncak dunia perlumbaan dengan menyertai Le Mans 24-jam dalam pasukan Honda (memandu Honda NSX) pada tahun 1995, dan pasukan Toyota (memandu Toyota GT-One) pada tahun 1999 – apa yang dilakukan oleh Tsuchiya ini amat jarang dapat dilakukan oleh pelumba lain; bermula sebagai pelumba haram, dan kemudian mampu mara sehingga ke Le Mans!

Keiichi Tsuchiya mengumumkan persaraannya dari dunia perlumbaan profesional pada tahun 2003 dalam usia 47. Walaupun tidak lagi berlumba, Tsuchiya masih lagi aktif mengendalikan pelbagai rancangan automotif seperti Best Motoring, dan yang paling ikonik – Hot Version yang padat dengan aksi perlumbaan tertutup di Gunsai Touge, bersama AE86 Trueno GT-V miliknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required