PKPB: Perjalanan rentas negeri untuk balik ke kampung sempena Aidilfitri tidak dibenarkan – PM

PKPB: Perjalanan rentas negeri untuk balik ke kampung sempena Aidilfitri tidak dibenarkan – PM

Kerajaan telah memutuskan untuk memperkenalkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 4 Mei 2020. Perkara tersebut telah diumumkan sendiri oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi perutusannya hari ini sempena Hari Pekerja.

Menurut beliau, terdapat beberapa langkah yang digariskan sepanjang tempoh PKPB tersebut.

Salah satunya ialah orang ramai tidak dibenarkan membuat perjalanan rentas negeri untuk balik ke kampung sempena Aidilfitri ini. Walau bagaimana pun kelonggaran diberikan untuk tujuan hadir bekerja dan pulang semula ke rumah sendiri setelah terkandas di kampung atau di tempat-tempat lain.

Selain itu, hampir semua sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan akan dibenarkan beroperasi tertakluk kepada syarat-syarat dan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

PKPB: Perjalanan rentas negeri untuk balik ke kampung sempena Aidilfitri tidak dibenarkan – PM

“Saya katakan hampir semua kerana masih ada beberapa kategori industri dan perniagaan yang tidak diizinkan untuk beroperasi. Ini adalah perniagaan atau aktiviti yang melibatkan perhimpunan ramai dan sentuhan badan di mana penjarakan sosial sukar dikawal.

“Antaranya panggung wayang, pusat karaoke, pusat refleksologi, pusat hiburan, kelab malam, taman tema, bazar Ramadan, bazar Aidilfitri, karnival jualan dan semua bentuk persidangan dan pameran,” katanya.

Selain perniagaan, aktiviti-aktiviti sukan yang melibatkan perhimpunan ramai, sentuhan badan dan lain-lain risiko jangkitan juga tidak dibenarkan. Ini termasuk sukan bola sepak, ragbi, renang dan semua acara sukan indoor dan stadium. Aktiviti sukan outdoor yang tidak melibatkan sentuhan badan dan perhimpunan ramai dibenarkan.

PKPB: Perjalanan rentas negeri untuk balik ke kampung sempena Aidilfitri tidak dibenarkan – PM

Perdana Menteri turut menambah, majlis-majlis sosial, kemasyarakatan dan kebudayaan yang melibatkan perhimpunan ramai seperti kenduri, rumah terbuka, majlis berbuka puasa beramai-ramai, konsert, persembahan kebudayaan, perhimpunan bulanan jabatan kerajaan dan swasta serta semua bentuk majlis perasmian dan perhimpunan adalah tidak dibenarkan.

Bahkan, menurutnya, buat masa ini, aktiviti kegamaan seperti perarakan keagamaan, solat Jumaat dan semua aktiviti berjemaah atau berhimpun di masjid, surau dan rumah- rumah ibadat juga tidak dibenarkan.

Untuk mengetahui senarai lengkap perniagaan atau aktiviti yang tidak dibenarkan, orang ramai bolehlah melayari laman web Majlis Keselamatan Negara (MKN). Di mana senarai tersebut akan disemak dari masa ke semasa bergantung kepada perkembangan kes-kes jangkitan COVID-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required