BMW 5 Series G30 2021 facelift didedahkan – wajah baru, enjin baru serta model 545e xDrive plug-in hybrid

BMW 5 Series G30 2021 <em>facelift</em> didedahkan – wajah baru, enjin baru serta model 545e xDrive plug-in hybrid

Untuk model tahun 2021, BMW 5 Series G30 kini ditampilkan dalam facelift Life Cycle Impulse (LCI) terbaru, kekal dengan penampilan keseluruhan yang tidak terlalu berbeza dari sebelumnya. Bahagian gril misalnya, rekaan masih sama walaupun dengan profil bersegi yang lebih ketara yang diapit oleh lampu utama dengan rekaan baru.

Ciri lampu utama LED adaptif yang sebelum ini ditawarkan sebagai pilihan kini menjadi ciri standard – pembeli boleh juga memilih jenis LED matriks dan juga Laserlight, kedua-duanya hadir dengan lampu nyalaan siang bentuk L. Bampar depan juga diberi pembaharuan; versi standard kini dengan corong udara sudut yang lebih tirus. Sementara bagi versi M Sport pula menerima corong udara yang lebih besar seperti pada model 3 Series.

Di belakang, lampu LED bentuk L kini dalam lensa 3D dan grafik dalaman bentuk C; lampu utama serta lampu brek juga telah disekalikan. Selain itu, semua model kini menerima corong ekzos trapezoidal – varian standard menampilkan perumah warna kelabu, manakala versi M Sport dengan rekaan bampar yang sedikit berbeza.

BMW 5 Series G30 2021 <em>facelift</em> didedahkan – wajah baru, enjin baru serta model 545e xDrive plug-in hybrid

Rekaan rim baru juga diperkenalkan, dalam saiz 18 dan 20-inci. Bagi model M-Sport, brek dalam warna merah boleh dipilih selain daripada warna biru biasa. Terhad ketika pengenalannya, BMW juga menawarkan rim 20-inci M Sport Edition Donington Grey yang terhad kepada 1,000 unit sahaja.

Tak banyak perubahan yang ditampilkan di ruang dalaman. 5 Series G30 ini masih kekal dengan rekaan papan pemuka yang sama. Hanya beberapa butang kawalan pada stereng diposisikan semula, kawalan pendingin automatik yang dilanjutkan, butang di konsol tengah dalam warna hitam berkilat, tempat duduk rekaan baru serta kemasan dan pilihan upholstery baru, termasuk material kulit tiruan Sensatec.

Selebihnya, model ini datang dengan iDrive Operating System 7.0 terbaru, dengan kemaskini perisian secara over-the-air dan kawalan suara Intelligent Personal Assistant serta sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Versi LCI terbaru ini juga menampilkan penggunaan pertama kali bagi ciri BMW Maps, sebuah sistem tunjuk arah dengan teknologi cloud. Paparan digitalnya bersaiz 10.25-inci, sementara Live Cockpit 12.3-inci ditawarkan sebagai pilihan.

BMW 5 Series G30 2021 <em>facelift</em> didedahkan – wajah baru, enjin baru serta model 545e xDrive plug-in hybrid

Barisan enjin pula telah dipertingkatkan dengan unit petrol suntikan terus yang lebih optimum dan pengecas turbo bagi semua unit enjin diesel. Unit 2.0 liter empat-silinder menghasilkan 184 PS dan 290 Nm untuk 520i, 252 PS dan 350 Nm dalam 530i dan 190 PS dengan 400 Nm dalam 520d. Sementara bagi unit 3.0 liter enam-silinder sebaris pula menghasilkan 333 PS dan 450 Nm dalam 540i, 286 PS dengan 650 Nm dalam 530d dan 340 PS dengan 700 Nm dalam 540d.

Bergantung kepada pasaran, semua model ini didatangkan dengan sistem mild-hybrid 48-volt, yang menambah lapan kilowatts (11 PS) bagi lonjakkan pecutan. Hantaran kuasa digalas oleh kotak gear automatik ZF lapan-kelajuan sebagai standard.

Untuk pengenalan, hanya ada satu varian plug-in hybrid, iaitu 530e, kini menggandingkan enjin 2.0 liter petrol (184 PS/300 Nm) dengan motor elektrik (109 PS/265 Nm) yang lebih berkuasa. Janaan keseluruhan sistem ialah 252 PS dan 420 Nm – tetapi kini turut ada ciri XtraBoost dengan tambahan 40 PS sementara, menjadikan outputnya 292 PS.

BMW 5 Series G30 2021 <em>facelift</em> didedahkan – wajah baru, enjin baru serta model 545e xDrive plug-in hybrid

November nanti bakal menyaksikan pertambahan terbaru jenis badan Toturing bagi 530e. Tetapi, yang lebih menarik ialah pada 545e xDrive yang menggunakan unit 3.0 liter enam-silinder sebaris 286 PS, yang memberikan output akhir 394 PS dan 600 Nm. Ciri Integral Active Steering pada gandar belakang kini turut ditawarkan pada model-model plug-in hybrid.

Ciri keselamatan juga dipertingkat, dengan pertambahan bantuan pengekalan lorong pada pakej Driving Assistant. Driving Assistant Professional yang dipertingkat pula datang dengan ciri pengesanan lintasan trafik bagi sistem brek kecemasan autonomous, Lane Change Assistant berdasarkan tunjuk arah dan ciri yang akan mengalihkan haluan kenderaan secara automatik untuk memberi laluan kepada perkhidmatan kecemasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required