Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition didedah – model edisi terhad dengan bumbung & ciri ikonik

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition didedah – model edisi terhad dengan bumbung & ciri ikonik

Pengenalan Porsche 911 Targa 4S untuk model generasi baharu 992 pada bulan lalu sebenarnya sudah cukup untuk mengimbau rekaan ikonik pengeluar kereta sport dari Jerman ini. Namun tidak cukup dengan itu, Porsche kini memperkenalkan pula model edisi terhad yang digelar 911 Targa 4 Heritage Design Edition bagi memperingati lagi rekaan-rekaan warisan jenama berkenaan.

Model istimewa ini hanya dihasilkan sebanyak 992 unit di seluruh dunia. Dihasilkan oleh Porsche Exclusive Manufaktur, ia tampil dengan rekaan bersejarah Porsche pada bahagian luaran dan dalaman dengan mengambil inspirasi dari model-model ikonik dari era 1950’an dan awal 1960’an.

Rekaan ‘Targa Top’ – iaitu rekaan bumbung boleh buka tetapi masih mengekalkan tiang-B keras – yang begitu sinonim dengan Porsche 911 dikekalkan pada versi ini. Lima warna badan ditawarkan dan warna Cherry Metallic tampil sebagai warna hero.

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition didedah – model edisi terhad dengan bumbung & ciri ikonik

Kemudian ia diberikan princian-perincian untuk memperingati model-model klasik Porsche seperti emblem dan logo berwarna emas seperti model-model era 50’an, serta rim 20/21-inci Carrera Exclusive Design yang diilhamkan dari rim Fuchs Porsche Turbo klasik.

Model istimewa ini juga diberikan grafik badan seperti livery perlumbaan Porsche ketika zaman awal mereka berlumba, serta lencana Porsche Heritage pada ruang kargo seperti lencana yang dianugerahkan kepada model klasik Porsche 356 apabila ia mencecah perbatuan 100,000 km.

Dalam kabin pula model istimewa ini hadir dengan warna dua tona sama ada dengan kulit Bordeaux Red atau hitam digandingkan dengan kulit OLEA club berwarna Atacama Beige. Fabrik Corduroy turut digunakan pada tempat duduk dan kemasan pintu yang bukan sahaja memberikan suasana era 50’an, tetapi juga sebagai ‘meniru’ material yang digunakan pada Porsche 356.

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition didedah – model edisi terhad dengan bumbung & ciri ikonik

Walaupun panel instrumen kekal moden dengan penggunaan teknologi digital sepenuhnya, ia tetap diberikan perisa klasik pada rekaan grafiknya, dibantu dengan jam randik yang menyala dengan cahaya hijau. Nombor unik berlainan untuk setiap unik diletakkan pada kemasan papan pemuka model ini.

Model edisi terhad ini juga diberikan emblem ‘Porsche Crest’ klasik yang diperkenalkan pada tahun 1963. Ia boleh ditemui ditekap pada perehat kepala tempat duduk dan sarung kunci, serta pada bonet, penutup tengah rim, roda stereng dan juga pada kunci.

Tiada perubahan mekanikal diberikan di mana model Heritage Design Edition ini kekal digerakkan penjana sama dengan Targa 4S, iaitu enjin boxer enam-silinder 3.0 liter berkuasa 450 PS dan tork maksima 530 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik PDK lapan-kelajuan, dan kuasa diagihkan ke kesemua roda. Dengan sistem launch control, kereta ini mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 3.6 saat, sebelum mencapai kelajuan maksima 304 km/j.

Porsche turut memperkenalkan jam tangan 911 Targa 4S Heritage Design Edition Chronograph yang dihasilkan khas untuk pemilik-pemilik Targa 4S Heritage Design Edition ini.

Di Amerika Syarikat, Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition dijual pada harga bermula US$180,600 (RM776,724), dan ia dijangka akan mula dihantar kepada pelanggan pada lewat tahun ini. Nak sekali dengan jam? Anda perlu menambah lagi bayaran sebanyak US$14,000 (RM60,211) untuk mendapatkannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required