PKPP: Sekatan jalan raya tidak lagi diperlukan, kawalan trafik tetap dimantapkan – PDRM

PKPP: Sekatan jalan raya tidak lagi diperlukan, kawalan trafik tetap dimantapkan – PDRM

Hari ini merupakan hari terakhir pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sebelum Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bakal dilaksanakan mulai esok hingga 31 Ogos 2020.

Menerusi PKPP, lebih banyak syarat pergerakan telah dilonggarkan termasuklah perjalanan rentas negeri dibenarkan. Ini memberikah perkhabaran gembira buat mereka yang sudah lama tidak pulang ke kampung halaman bertemu ibu bapa tercinta.

Susulan daripada pengumuman PKPP oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menetapkan bentuk penugasan baharu bagi semua anggotanya. Menurut Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador, penugasan baharu ini juga termasuk kawalan trafik memandangkan orang ramai akan mengambil kesempatan ini untuk balik ke kampung.

Mengenai sekatan jalan raya yang dilaksanakan sebelum ini, beliau berkata, ia sudah tidak ada keperluan.

PKPP: Sekatan jalan raya tidak lagi diperlukan, kawalan trafik tetap dimantapkan – PDRM

“Buat saat ini, sekatan jalan raya untuk PKPP jelas sudah tidak ada keperluannya lagi, kecuali di lokasi-lokasi Op Benteng Covid19. Saya akan berbincang terlebih dahulu dengan Panglima Angkatan Tentera untuk mendapatkan kefahaman dan persetujuan bersama.

“Mungkin penugasan pemantauan akan ditambah bagi memastikan kepatuhan kepada jarakan sosial, semangat ingin merayakan sambutan Aidilfitri masih berkobar-kobar dalam kalangan masyarakat dapat dijangkakan, namun mengingatkan bahawa kemenangan melawan COVID-19 ini belum berakhir. Antara inti pati PKPP adalah perjalanan rentas negeri dibenarkan kecuali di kawasan PKPD,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tempoh hari, Perdana Menteri mengumumkan perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula 10 Jun 2020, kecuali di kawasan yang masih diisytiharkan sebagai kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD).

Semalam, Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Azisman Alias berkata urusan pengkompaunan masih berterusan semasa tempoh PKPP berkenaan. Justeru, biar pun PKPP telah melonggarkan banyak pergerakan, namun orang ramai dinasihati agar sentiasa mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) terutamanya penjarakan sosial dan kebersihan diri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required