Tengku Djan Ley sah bertarung dalam D1GP 2020, pandu Toyota GR Supra Evangelion Racing di Jepun

Tengku Djan Ley sah bertarung dalam D1GP 2020, pandu Toyota GR Supra Evangelion Racing di Jepun

Prince of Drift Malaysia, Tengku Djan Ley telah membuat pengumuman dalam laman facebook rasmi miliknya bahawa dia akan menyertai siri kejohanan drift professional D1GP Jepun untuk musim 2020, dengan memandu Toyota GR Supra pasukan Evangelion Racing.

Menurutnya lagi, GR Supra yang akan dipandunya berkenaan adalah jentera binaan dari Do-Luck Racing. Walau bagaimanapun, spesifikasi GR Supra untuk pasukan lumba dari anime terkenal Jepun tersebut masih lagi belum didedahkan, dan ia mungkin akan diumumkan ketika pendedahan rasminya pada 17 Jun ini.

Buat masa sekarang, berberapa pemandu D1GP telah pun tampil dengan GR Supra masing-masing. Antaranya Daigo Saito yang memandu Supra A90 dengan enjin 2JZ-GTE binaan HKS, serta Kawabata Masato dengan GR Supra pasukan Toyo Tyres yang dijana enjin V8 3UZ-FE.

Tengku Djan sebelum ini pernah dinobatkan sebagai juara D1GP Malaysia pada tahun 2006. Kemenangan tersebut membolehkan dia layak untuk ke D1GP All Star pada tahun yang sama di litar Irwindale Speedway, Amerika Syarikat untuk bertarung dengan juara-juara D1GP yang lain dari seluruh dunia.

Dalam perlumbaan berkenaan, Tengku Djan yang memandu Toyota Sprinter Trueno AE86 pasukan Bridgestone bukan sahaja diberi penghormatan bagi membuat ‘introduction run’ dalam bahasa Melayu, dia juga telah membuat kejutan dengan menewaskan Vaughn Gittin Jr. yang memandu Ford Mustang dalam sesi Tsuiso Best 16 dan berjaya menduduki tangga ke lima secara keseluruhan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required