Ford Focus 2020 dapat enjin mild hybrid 1.0L EcoBoost baharu, ciri dipertingkatkan untuk Eropah

Ford Focus 2020 dapat enjin <em>mild hybrid</em> 1.0L EcoBoost baharu, ciri dipertingkatkan untuk Eropah

Ford Focus 2020 telah pun menerima peningkatan untuk pasaran Eropah, menyaksikan beberapa penambahan termasuk penjana kuasa elektrifikasi baharu dan beberapa perubahan kecil bagi senarai kelengkapannya. Varian baharu, Connected, juga telah menyertai barisan sedia ada termasuk ST-Line, Titanium, Active dan Vignale.

Perkara terbesar yang diperkenalkan menerusi model 2020 ini ialah penjana kuasa EcoBoost Hybrid baharu, iaitu 1.0 liter pengecas turbo tiga-silinder dengan versi mild hybrid, yang mampu menghasilkan dua output; 155 PS (153 hp) dan 125 PS (123 hp), kedua-duanya dengan padanan transmisi manual enam-kelajuan.

Dengan EcoBoost Hybrid, alternator standard digantikan dengan belt-driven integrated starter-generator (BISG), membolehkan pemulihan tenaga berlaku ketika membrek dan peluncuran untuk mengecas bateri lithium-ion yang ditempatkan di bawah tempat duduk penumpang hadapan.

Selain pemulihan tenaga, BISG juga bertindak sebagai motor untuk menyalurkan bantuan tork ketika pemanduan biasa, memberikan tork sehingga 24 Nm untuk mengurangkan tenaga yang dikeluarkan menerusi enjin petrol.

Ford Focus 2020 dapat enjin <em>mild hybrid</em> 1.0L EcoBoost baharu, ciri dipertingkatkan untuk Eropah

Secara alternatif, sistem ini juga boleh meledak untuk meningkatkan keseluruhan tork yang disalurkan oleh penjana kuasa sehingga 20 Nm apabila pendikitan yang lebih pantas diperlukan – juga mampu meningkatkan tork lebih 50% ketika enjin dalam pacuan rendah untuk mengoptimakan prestasi.

BISG juga ditugaskan untuk memacukan alat tambahan elektrik kenderaan dan membolehkan jurutera Ford menetapkan nisbah mampatan yang lebih rendah dan sesuai dengan pengecas turbo yang lebih besar untuk lebih banyak tenaga, ini kerana tork bagi mild hybrid dapat mengurangkan sedikit turbo lag.

Menurut Ford, EcoBoost Hybrid mengeluarkan paling minima 93 g/km bagi CO2 dan mempunyai 17% penjimatan bahan api yang lebih baik berbanding enjin 1.5 liter empat-silinder EcoBoost 150 PS dengan transmisi manual enam-kelajuan, mengikut peraturan yang dikeluarkan oleh NEDC.

Angka tersebut membolehkan beberapa ciri berfungsi termasuk Stop-in-Gear yang boleh mematikan enjin apabila kenderaan tidak bergerak, walau pun kenderaan masih di dalam gear dengan pedal klac ditekan, dan boleh dilaraskan untuk diaktifkan dari 15 km/j, 20 km/j atau 25 km/j. Sebagai tambahan, fungsi start-stop automatik juga boleh menghidupkan enjin dalam hanya 350 milisaat dan turut disertakan dengan teknologi penyahaktifan silinder.

Ford Focus 2020 dapat enjin <em>mild hybrid</em> 1.0L EcoBoost baharu, ciri dipertingkatkan untuk Eropah

Lain-lain enjin yang turut ditawarkan termasuk 1.0 liter tiga-silinder EcoBoost, 1.5 liter EcoBoost dan 2.0 liter ECoBlue diesel, yang kesemuanya dipadankan sama ada dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik lapan-kelajuan.

Selain pilihan mild hybrid, Ford turut memperkenalkan kluster instrumen digital 12.3-inci, yang boleh dikonfigurasi dan didatangkan dengan paparan khas jika pelanggan memilih penjana kuasa EcoBoost Hybrid.

Akhir sekali, varian Connected baharu turut menampilkan pad pengecasan tanpa wayar, sistem infotainmen SYNC 3 dengan navigasi, Kawalan Kelajuan Adaptif, penderia parkir hadapan dan belakang serta kamera pandangan belakang.

Untuk varian lain, ST-Line dan Active, turut menerima kawalan suhu dwi-zon, cermin pandang belakang anti silau, bilah pengelap cermin pengesan-hujan dan kemasukan tanpa kunci secara standard. Sementara itu, model ST-Line X turut didatangkan dengan spoiler bumbung besar dan Active X pula menerima headliner hitam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required