Polis cadang guna POCA untuk cegah aktiviti lumba haram, penganjur boleh dihukum buang daerah

Polis cadang guna POCA untuk cegah aktiviti lumba haram, penganjur boleh dihukum buang daerah

Aktiviti lumba haram masih berleluasa di negara ini, biar pun pihak berkuasa kerap kali mengadakan operasi mencegah dan memberkas mereka yang terlibat dengan perkara tidak bermoral ini. Bagai tidak gentar dengan hukuman sedia ada, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman bercadang menggunakan Akta Pencegahan Jenayah (POCA) 1959 terhadap penganjur lumba haram.

Menurut Pengarah JSPT Bukit Aman Datuk Azisman Alias, di bawah akta tersebut, penganjur perlumbaan haram boleh dikenakan hukuman buang daerah, laporan Bernama.

“Tindakan POCA ini juga mampu memberikan kesedaran kepada mereka sebelum berbuat sesuatu yang melanggar undang-undang.

“Lagi pun semua pesalah yang menunggang motosikal secara berbahaya seperti merempit yang ditahan juga akan direkodkan di dalam sistem Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya orang ramai lebih berhati-hati daripada terjerumus dengan aktiviti itu,” katanya.

Tambahnya lagi, apabila dikenakan hukuman sedemikian, rekod itu akan memberikan reputasi buruk terhadap pesalah terutama golongan muda yang terlibat dalam kegiatan haram tersebut.

Polis cadang guna POCA untuk cegah aktiviti lumba haram, penganjur boleh dihukum buang daerah

“Jadi apabila anak muda yang mempunyai rekod kesalahan berkaitan rempit atau berkaitan Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana menunggang secara berbahaya, adalah sukar untuk mereka memohon pekerjaan satu hari nanti kerana dikhuatiri akan ditolak disebabkan rekod yang mereka ada,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut menasihati semua pihak, terutama anak muda, supaya sedar dan berhati-hati agar tidak terjebak dalam kegiatan seperti ini.

Azisman juga berkata polis akan meningkatkan pemantauan terhadap mana-mana bengkel atau individu yang didapati terlibat dalam aktiviti mengubah suai motosikal tanpa mengikut spesifikasi yang dibenarkan.

“Kita difahamkan ada juga yang mengubah motosikal mereka sehingga tidak mempunyai brek demi untuk membuat aksi yang berbahaya,” katanya.

Beliau memohon kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat berhubung kegiatan seperti lumba haram kepada pihak polis bagi membolehkan tindakan lanjut diambil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required