Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan off-road luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti outdoor

Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan <em>off-road</em> luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti <em>outdoor</em>

Selain dari model utama yang fokus untuk kegunaan off-road, Ford Bronco generasi keenam yang didedahkan semalam, jenama automotif dari Detroit berkenaan turut memperkenalkan sekali Bronco yang lebih sesuai dijadikan sebagai SUV keluarga, digelar Ford Bronco Sport.

Model ini walaupun menggunakan nama Bronco dan rekaan seakan sama, ia tidak dihasilkan dengan casis ladder frame yang sama, serta dijana dengan pilihan enjin yang lebih kecil. Walau bagaimanapun, Ford Bronco Sport masih diberikan sistem untuk meredah permukaan lasak yang serius, dibintangi sistem Terrain Management bersama mod pemanduan G.O.A.T (Go Over Any type of Terrain).

Dakwa Ford lagi, Bronco Sport juga dihasilkan dengan “jarak kelegaan tanah yang tiada tandingan serta sudut approach dan departure yang dihasilkan untuk laluan lasak, meredah air, perlindungan dari halangan dan juga menampilkan teknologi off-road pertama seumpanya dalam berbanding pesaing lain dalam segmen sama.”

Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan <em>off-road</em> luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti <em>outdoor</em>

Sama seperti Bronco, Bronco Sport juga ditawarkan dalam lima varian iaitu model asas, Big Bend, Outer Banks, Badlands dan juga First Edition. Dua varian tertinggi iaitu Badlands dan First Edition dilengkapi dengan gandar pacuan belakang dengan klac berkembar bersama fungsi differential lock.

Sistem ini membolehkan kedua-dua tayar belakang menerima tork sama seperti yang ditawarkan pada sistem mekanikal locking differential tradisional, memberikan daya cengkaman yang lebih baik bila diperlukan. Kesemua varian hadir dengan lima mod pemanduan untuk G.O.A.T iaitu Normal, Eco, Sport, Slippery dan Sand. Manakala untuk Badlands dan First Edition, ia ditambah dengan dua mod lagi iaitu Mud/Ruts dan Rock Crawl.

Kerangka Ford Bronco Sport ini menerima sistem suspensi bebas untuk bahagian hadapan dan belakang bagi kesemua varian. Lagi untuk model Badlands dan First Edition, kedua-dua versi ini menerima penyerap hentak yang ditala khas bersama penghenti pantul semula hidraulik yang direka bagi memberikan pemanduan off-road yang lebih senyap.

Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan <em>off-road</em> luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti <em>outdoor</em>

The all-new Bronco Sport small SUV comes standard with SYNC® 3 and an 8-inch touchscreen, which includes compatibility with Apple CarPlay™ and Android Auto™. (Pre-production model pictured.)

Manakala di belakang, ia diberikan penyerap hentak monotube berdiameter 46 mm (antara yang terbesar dalam kelasnya) bagi memberikan respon lebih baik dan keselesaan dalam pemanduan off-road. Ia digandingkan dengan spring dan bar anti-oleng yang lebih lembut memberikan pergerakan lebih baik untuk meredah halangan.

SUV ini juga hadir dengan teknologi Trail Control bagi memudahkan lagi pemanduan off-road. Sistem ini berfungsi seakan cruise control yang boleh berfungsi dalam kelajuan sehingga 20 bsj (32 km/j) kehadapan dan 6 bsj (10 km/j) ketika mengundur. Dengan sistem ini, pemandu tidak perlu risau tentang kawalan pendikit dan brek bagi menumpukan sepenuhnya kawalan stereng untuk melepasi halangan.

Satu lagi kelengkapan untuk off-road pada Bronco Sport ini adalah kamera off-road pada bahagian hadapan yang lengkap dengan pembasuh lensa. Kamera yang ditawarkan secara opsyen ini akan membantu memberikan gambaran lebih jelas situasi di hadapan kereta kepada pemandu, dan visualnya dipaparkan pada skrin infotainmen utama.

Ia juga menerima empat plat pelindung logam bawah badan dan juga cangkuk tunda hadapan yang disangkutkan pada kerangka badan yang masing-masing mampu menahan beban statik sehingga 100% berat badan kereta tersebut. Model Badlands dan First Edition boleh meredah air dengan kedalaman 60 cm.

Untuk pilihan enjin pula, model asas, Big Bend dan Outer Banks dijana oleh enjin petrol turbo 1.5 liter EcoBoost berkuasa 181 hp dan tork maksima 258 Nm. Manakala versi Badlands dan First Edition pula dibekalkan dengan enjin petrol turbo 2.0 liter EcoBoost berkuasa 245 hp/373 Nm.

Kedua-dua pilihan enjin ini digandingkan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik. Model Badlands dan First Edition diberikan sekali dengan pedal penukar gear SelectShift serta sistem penyejuk tambahan untuk kotak gear dan gandar pacuan belakang.

Model Badlands datang standard dengan tayar jenis all-terrain, manakala model First Edition diberikan tayar A/T dengan kemampuan off-road lebih agresif, menampilkan bunga tayar lebih tebal serta ‘tumbuh’ di bahagian sisi dinding tayar bagi memberikan cengkaman lebih baik.

Selain kemampuannya untuk meredah off-road, Bronco Sport juga direka dengan pelbagai ciri yang sesuai bagi aktiviti di kawasan pendalaman, Antaranya lampu limpah LED, tali Molle untuk membawa lebih peralatan, poket belakang kerusi dengan zip, serta pembuka penutup botol bina dalam pada ruang kargo belakang.

Menurut Ford, Bronco Sport dengan bumbung “gaya safari” ini membolehkan rel bumbung panjang dipasang untuk membawa barang sepanjang yang mungkin, dan juga memberikan ruang kelegaan kepala terbaik dalam kelasnya. Bahagian kargo pula boleh menempatkan dua basikal MTB dengan roda bersaiz 27.5-inci yang didirikan, jika pemilik memilih rak basikal dari Yakima yang dipasang oleh pengedar rasmi.

Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan <em>off-road</em> luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti <em>outdoor</em>

The all-new Bronco Sport is an available interior bike rack that lets adventurers transport two 27.5-inch bikes inside the vehicle. (Pre-production model pictured.)

Anda juga tidak perlu gusar untuk membawa masuk basikal yang kotor kerana varian Badlands dan First Edition hadir dengan lantai kabin getah yang mudah untuk dibasuh, suis-suis yang disalut silikon serta balutan tempat duduk yang mudah untuk dibersihkan. Satu bahagian simpanan khas juga diberikan pada bahagian bawah tempat duduk baris kedua bahagian penumpang untuk menyimpang barang basah, berais atau bertanah liat.

Kelengkapan aktiviti outdoor lain yang turut diberikan pada Bronco Sport ini termasuk cermin pintu tailgate belakang yang boleh dibuka, rak bumbung yang cukup kuat untuk menampung beban termasuk untuk memasang khemah bumbung, bahagian kargo dengan lantai rendah, dan juga ‘benjol’ pada fender hadapan bagi memudahkan pemandu melihat selekoh.

Ford turut menawarkan banyak lagi ciri opsyen untuk Bronco Sport ini. SUV ini juga sesuai dijadikan pusat untuk perkhemahan dengan meja yang boleh digelangsar untuk dikeluarkan, sebagai salah satu konfigurasi lima-hala dari sistem pengurusan kargo.

Ford Bronco Sport 2021 – SUV dengan kebolehan <em>off-road</em> luar biasa, sesuai untuk pelbagai aktiviti <em>outdoor</em>

The all-new Bronco Sport offers an available overlanding-ready roof rack with capacity to make roof-top tent camping easy. (Pre-production model pictured.)

Ia juga diberikan diberikan unit inverter 400-watt dan lampu limpah pada pintu kargo yang boleh menerangi kawasan sehingga 129 kaki persegi. Ford telah melancarkan lebih dari 100 aksesori aftermarket asli yang disokong oleh pengeluar, dan pembeli turut boleh memilih aksesori tersebut dalam tema pakej aktiviti seperti, berbasikal, salji, air dan perkhemahan.

Untuk sistem hiburan pula, Bronco Sport hadir dengan sistem infotainmen SYNC 3 yang dilengkapi skrin sesentuh lapan-inci, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, Ford+Alexa dan radio satelite SiriusXM. Ia juga menerima sistem bantuan pemanduan Ford Co-Pilot 360.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required