Porsche Spyder 718 dan Cayman GT4 718 tiba di M’sia – enjin 4.0 liter NA, transmisi manual, dari RM970k

Porsche Spyder 718 dan Cayman GT4 718 tiba di M’sia – enjin 4.0 liter NA, transmisi manual, dari RM970k

Didedahkan buat pertama kalinya kepada dunia bulan Jun tahun lepas, kini barisan model Porsche 718 sudah tiba di Malaysia dalam versi Boxster Spyder dan juga Cayman GT4. Harga jualan untuk dua model ini masing-masing bermula dari RM970k dan RM999k.

Kedua-duanya juga adalah versi prestasi paling tinggi bagi Boxster 718 dan Cayman 718, dengan kuasa 420 PS dan 420 Nm tork datang daripada enjin NA enam silinder mendatar 4.0 liter yang boleh dikerah sehingga 8,000 rpm. Perlu diketahui juga ini bukanlah enjin yang sama seperti 911 GT3 991.2 (boleh mencecah 9,000 rpm), tetapi adalah enjin 3.0 liter Carrera 992 yang dibesarkan silinder serta pistonnya untuk menjadi 4.0 liter.

Dua model baru ini cuma didatangkan dengan transmisi manual enam kelajuan, yang menghantar kuasa daripada enjin di tengah kepada roda di belakang. Kedua-duanya boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat, dan mencecah laju maksimum lebih 300 km/j (301 km/j untuk Spyder dan 304 km/j untuk GT4. Enjin ini mempunyai sistem nyah aktif silinder demi menjimatkan penggunaan api manakala kotak gear pula mempunyai sistem rev-matching dinamik.

Casis model prestasi tinggi Porsche datang secara standard, di mana ia menggunakan gandar spring-strut serba ringan daripada kereta lumba, dengan camber, tinggi, toe angle serta anti-roll bar yang boleh dilaras. Turut diberikan terus adalah Porsche Active Suspension Management serta Porsche Stability Management.

Untuk memastikan cengkaman yang baik, dua model sports ini dipasang dengan Porsche Torque Vectoring serta kunci differential belakang mekanikal, manakala tayar pula menggunakan unit prestasi tinggi Michelin Pilot Sport Cup 2. Kuasa membrek datang daripada unit cakera berliang dan angkup monobloc aluminium yang besar. Satu tahap lebih tinggi, pelanggan boleh menaik taraf kepada Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) sekiranya mahu.

Barangan lain yang disediakan sebagai pilihan tambahan untuk GT4 adalah pakej Clubsport, di mana pemilik akan diberi roll bar besi di belakang, pemadam api serta tali pinggang six-point untuk pemandu. Pakej Classic untuk Spyder pula datang dengan kemasan dalam dua tona (Bordeaux Red/Black).

Porsche Spyder 718 dan Cayman GT4 718 tiba di M’sia – enjin 4.0 liter NA, transmisi manual, dari RM970k

Melihat kepada rekaan, kedua-dua model ini mendapat kemasan honeycomb pada bukaan udara untuk meningkatkan aliran udara, lampu hadapan dan belakang jenis LED penuh dengan DRL empat bintik, rim 20 inci serta panel-panel aerodinamik lain.

Pada Cayman GT4, sayap belakang yang besar itu mampu menghasilkan 20% lebih kuasa tolakan ke bawah berbanding model sebelumnya dan ini bersamaan dengan 12 kg lebih banyak pada kelajuan 200 km/j. Secara keseluruhannya bentuk pada model ini mampu menghasilkan 50% lebih daya tolakan ke bawah. Spyder pula mendapat sayap belakang yang boleh keluar pada kelajuan 120 km/j dan diffuser baru.

Porsche Centre Ara Damansara

Porsche Centre Sungai Besi

Porsche Centre Penang

GALERI: Porsche 718 Cayman GT4

GALERI: Porsche 718 Boxster Spyder

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required