Mitsubishi ramal kerugian US$3.4 bilion bagi 2020 — pengeluaran Pajero ditamatkan, tinggalkan Eropah

Mitsubishi ramal kerugian US$3.4 bilion bagi 2020 — pengeluaran Pajero ditamatkan, tinggalkan Eropah

Mitsubishi Motors Corporations (MMC) menjangkakan kerugian untuk dua tahun berturut-turut. Bagi tahun 2019, syarikat itu dilaporkan kerugian sebanyak 25.78 bilion yen (RM1.04 bilion).

Mitsubishi yang merupakan pengeluar kenderaan keenam terbesar di Jepun, juga merupakan ahli pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi, menyatakan syarikat itu menjangkakan kerugian sehingga 360 bilion yen (RM14.4 bilion) bagi tahun kewangan 2020 disebabkan angka jualan yang merudum, sebahagiannya kerana pandemik Covid-19. Syarikat itu mendedahkan perkara berkenaan ketika taklimat kewangan suku pertama tahun ini yang berlangsung pagi tadi, yang turut menggarasikan perancangan akan datang.

Syarikat itu juga meramalkan kerugian operasi sebanyak 140 bilion yen (RM5.63 bilion) bagi tahun akan datang berbanding keuntungan operasi sebanyak 12.8 bilion yen (RM515 juta) yang dilaporkan bagi tahun kewangan 2019. Pada 2018, syarikat itu mencatatkan sebanyak 111.8 bilion yen (RM4.5 bilion) keuntungan operasi.

Mitsubishi ramal kerugian US$3.4 bilion bagi 2020 — pengeluaran Pajero ditamatkan, tinggalkan Eropah

Syarikat ini melaporkan kerugian operasi sebanyak 53.3 bilion yen (RM2.14 bilion) bagi suku pertama berakhir 30 Jun, yang merupakan kerugian operasi kedua dalam tempoh tiga suku tahunan. Penularan Covid-19 telah menyukarkan lagi keadaan yang dihadapi oleh Mitsubishi. Sebelum pandemik, syarikat ini telah pun bergelut dengan penurunan jualan di China serta pasarannya yang terbesar, Asia Tenggara.

Pelan penstrukturan semula syarikat turut melibatkan keputusan untuk menamatkan pengeluaran model Pajero. Syarikat akan berbuat demikian tahun hadapan, dan menutup kemudahan anak syariaktnya Pajero Manufacturing di Gifu. Kilang tersebut turut mengeluarkan van mini Delica D5 dan SUV Outlander – pengeluaran kedua-dua model ini akan dipindahkan ke kilang Mitsubishi di Aishi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required