Mitsubishi Pajero akan sampai ke penghujung hayat?

Mitsubishi Pajero akan sampai ke penghujung hayat?

Nampaknya hayat untuk Mitsubishi Pajero sudah tiba dipenghujungnya. Ada laporan yang menyatakan bahawa syarikat pengeluarnya akan menamatkan operasi anak syarikat yang menguruskan perihal Pajero di Jepun dalam tempoh tiga tahun. Sumber yang dekat dengan perkara itu memaklumkan Reuters bahawa MMC akan membuat keputusan terhadap Pajero Manufacturing dan kilangnya di Gifu dalam mesyuarat lembaga pengarah, hari ini.

Selain Pajero, kilang di Gifu itu turut mengeluarkan van mini Delica D5 serta SUV Outlander. Kedua-dua model ini mungkin akan dipasang di lokasi lain, jelas sumber berkenaan. Untuk Pajero tiba ke penghujung hayatnya bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Tahun lalu, syarikat berkenaan telah memperkenalkan penjualan domestik untuk Pajero Final Edition sebanyak 700 unit.

Walaupun jualan di pasaran lain masih diteruskan, ketiadaan model seterusnya bagi SUV generasi keempat itu – yang berada dalam pasaran sejak 2006 – telah memberi petunjuk kepada pengakhiran ini. Pajero diperkenalkan pada tahun 1982 sebagai kenderaan tiga-pintu dan jarak antara roda yang pendek sebelum versi lima-pintunya tiba setahun kemudian. Generasi kedua Pajero tiba pada 1991 dengan sistem Super Select 4WD.

Mitsubishi Pajero akan sampai ke penghujung hayat?

Pada 1999, generasi ketiga Pejero menggunakan binaan badan monocoq dengan ladder frame, mencapai pengurangan berat dan lebih ketahanan, yang kemudiannya diberi kemaskini selanjutnya sehinggalah berada dalam keadaan sekarang tujuh tahun selepas itu.

Pengeluarnya ada memberi petunjuk kepada Pajero generasi kelima pada 2013 melalui model konsep GC-PHEV, tetapi tiada apa-apa lanjutan daripada itu. Ada khabar angin yang bertiup sebelum ini, menyatakan syarikat akan memperkenalkan Pajero generasi seterusnya pada 2021 atau 2022, tetapi Covid-19 mungkin telah memaksa rancangan itu untuk dibatalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required