Mitsubishi Pajero generasi baharu akan muncul pada 2022 dengan unit penjana PHEV dari Outlander?

Mitsubishi Pajero generasi baharu akan muncul pada 2022 dengan unit penjana PHEV dari Outlander?

Concept GC-PHEV.

Tahun lalu, Mitsubishi telah memperkenalkan Pajero Final Edition iaitu model edisi terhad sempena berakhirnya produksi SUV off-road berkenaan. Menurut Mitsubishi, 700 unit Final Edition ini adalah benar-benar unit terakhir Pajero setelah produksinya di Jepun tamat pada Ogos 2019, dan ia tidak akan diganti dengan model generasi baharu.

Namun khabar terbaharu yang disiarkan oleh laman dari Jepun iaitu Spyder7, atas permintaan dari peminat-peminat, produksi Pajero akan disambung semula dan model generasi baharunya bakal muncul sekitar tahun 2021 atau awal 2022.

Menurut portal berkenaan, Pajero tersebut akan diasaskan dari kerangka ladder frame generasi baharu dengan jarak roda yang dipanjangkan, namun masih mengekalkan panjang keseluruhan yang sama dari model sebelumnya. Mitsubishi juga akan menghasilkan ruang kabin dan ketegaran yang lebih baik untuk SUV ini.

Mitsubishi Pajero generasi baharu akan muncul pada 2022 dengan unit penjana PHEV dari Outlander?

Concept GC-PHEV.

Spyder7 menyatakan bahawa Pajero ini mungkin akan digerakkan oleh unit janakuasa yang sama seperti Outlander PHEV, iaitu janakuasa hibrid gabungan enjin petrol 2.4 liter empat silinder bersama dua buah motor elektrik. Ia dikatakan mampu bergerak dengan hanya kuasa elektrik sejauh 75 km, atau lebih jauh dari Outlander PHEV yang hanya mampu mencatatkan 65 km.

Dari segi rekaan pula, Pajero generasi baharu ini dijangka adalah jelmaan versi produksi untuk model konsep Mitsubishi Concept GC yang muncul pada tahun 2013 dan Concept GC PHEV yang diperkenalkan pada tahun 2015. Walau bagaimanapun, Spyder7 tidak menyatakan dengan jelas sumber berkenaan khabar ini. Jadi, kita rileks dulu dan tunggu kalau-kalau ada petunjuk atau pengumuman rasmi dari Mitsubishi sendiri.

GALERI: Mitsubishi Concept GC PHEV

GALERI: Mitsubishi Pajero Final Edition 2019

GALERI: Mitsubishi Pajero dari generasi ke generasi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required