Hyundai Kona dipertontonkan di Malaysia – tiga varian, 1.6 T-GDI, 7DCT, SmartSense, dari RM115k

Hyundai Kona dipertontonkan di Malaysia – tiga varian, 1.6 T-GDI, 7DCT, SmartSense, dari RM115k

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) sedang mempertontonkan Hyundai Kona di pusat membeli-belah Sunway Pyramid, Petaling Jaya, sehingga Ahad ini. SUV segmen-B ini telah pun mula dibuka tempahannya sejak bulan lalu dan sedang menanti detik pelancarannya.

Kami telah pun ke Sunway untuk melihat secara lebih dekat Kona yang dipamerkan. Nampak gayanya, ia merupakan unit yang sama yang pernah dipamerkan di KLIMS 2018, tapi dibaluti lapisan grafik yang funky. Warna asal bagi unit yang dipertontonkan ini ialah lime green iaitu warna signitur bagi Kona.

Tiga varian dengan dua pilihan enjin akan ditawarkan – 2.0 Standard, 2.0 Mid dan spesifikasi tertinggi 1.6 T-GDI High. Model 2.0L didatangkan dengan enjin Nu MPI Atkinson naturally aspirated dengan 149 PS/179 Nm, dipadankan bersama kotak gear torque converter automatik enam-kelajuan.

Hyundai Kona dipertontonkan di Malaysia – tiga varian, 1.6 T-GDI, 7DCT, SmartSense, dari RM115k

Manakala unit 1.6 liter T-GDI turbo petrol empat-silinder mampu memberikan 177 PS dan tork 265 Nm, dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan. Pecutan dari 0-100 km/j hanya mengambil masa 7.7 saat dan kelajuan maksimum mencapai 210 km/j. Barisan kona untuk pasaran tempatan ini adalah pacuan roda-hadapan.

Ciri untuk model asas Standard termasuklah roda 17-inci dengan tayar 215/55, sementara varian Mid dan High pula menerima 235/35R18. Bagi keselamatan pasif pula termasuk enam beg udara untuk semua varian, dengan model 1.6 T-GDI menerima ciri tambahan keselamatan aktif Hyundai Smart Sense yang merangkumi bantuan mengelak pelanggaran hadapan (AEB), bantuan kekal lorong, amaran pelanggaran titik buta dan kawalan brek menurun bukit.

Kelengkapan pencahayaan untuk varian 2.0 Standard bermula dengan lampu utama halogen dan lampu belakang gabungan mentol biasa, sementara varian 2.0 Mid menerima lampu utama LED bi-function projection-beam dengan lampu selekoh statik bersama lampu belakang kombinasi LED. Manakala varian 1.6 T-GDI High pula sama dengan larasan pencahayaan seperti varian Mid, tetapi dengan penambahan lampu tinggi pintar.

Harganya bermula dari RM115,000 untuk model CBU yang diimport dari Korea Selatan, dan yuran tempahan hanyalah RM288. Kona memperhebatkan lagi jenama luar bagi pasaran SUV segmen-B, dan bakal bersaing dengan Honda HR-V, Mazda CX-3 dan Toyota C-HR, selain Proton X50.

GALERI: Hyundai Kona yang dipertontonkan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required