Honda sahkan kematian ke-17 berlaku di USA angkara beg udara Takata – melibatkan model Civic 2002

Honda sahkan kematian ke-17 berlaku di USA angkara beg udara Takata – melibatkan model Civic 2002

Honda telah mengesahkan kematian ke-17 telah berlaku di Amerika Syarikat (USA) melibatkan isu inflator beg udara buatan Takata. Agensi berita Reuters melaporkan, kes ini dikesan hasil pemeriksaan bersama US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) yang mengesahkan peranti terbabit adalah punca kematian seorang pemandu Honda Civic 2002, di Mesa, Arizona, selepas terlibat dengan kemalangan jalan raya pada 20 Ogos lalu.

Kenderaan terbabit tersenarai dalam program panggilan balik sejak Disember 2011 untuk penggantoan inflator beg udara hadapan pemandu, sementara panggilan balik untuk menggantikan inflator beg udara untuk bahagian penumpang pula telah dikeluarkan pada tahun 2014. Honda telah menghantar lebih 15 notis maklumat untuk panggilan balik tersebut kepada pemilik berdaftar sebelum kemalangan tersebut berlaku, dan juga telah berusaha dengan cara lain untuk menghubungi pemilik kereta berkenaan.

Walau bagaimana pun, pemandu yang terbunuh dalam insiden berkenaan bukanlah pemilik berdaftar kereta itu, dan Honda berkata tidak dapat dipastikan sama ada pemandu terbabit mengetahui tentang panggilan balik tersebut mahu pun tidak. Sebelum ini, kes kemalangan terbaru berlaku di negara berkenaan akibat inflator beg udara yang bermasalah dilaporkan berlaku pada Jun 2018, apabila pemandu kereta berkenaan meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya. Juga melibatkan Honda Civic 2002 – di Buckeye, Arizona.

Honda sahkan kematian ke-17 berlaku di USA angkara beg udara Takata – melibatkan model Civic 2002

Selain Honda, masalah inflator beg udara buatan Takata di USA turut melibatkan model Nissan dengan 345,700 unit kereta terlibat dengan panggilan balik pada Januari lalu. Di Malaysia pula, Honda telah merekodkan sebanyak 23,476 unit kereta dari pelbagai model yang terlibat dengan panggilan balik disebabkan masalah yang sama, sehingga Oktober 2019.

Setakat ini, panggilan balik untuk penggantian inflator beg udara Takata ini telah melibatkan sekitar 100 juta unit inflator bagi 19 pengeluar kereta di seluruh dunia, termasuk 63 juga inflator di USA. Pada Ogos, pengeluar kereta Jepun telah bersetuju untuk membayar US$85 juta (RM353 juta) bagi menyelesaikan siasatan oleh kebanyakan negeri di USA mengenai penggunaan inflator keluaran Takata yang rosak.

Penarikan semula itu memberi kesan besar kepada syarikat alat ganti kenderaan Jepun, yang memohon perlindungan muflis di Amerika Syarikat dan juga di Jepun berikutan jumlah liabiliti 1.7 trilion yen (RM64.3 bilion) pada tahun 2017. Syarikat itu mula membuat pembayaran ganti rugi kepada mangsa di 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required