Aprilia RS660 mula dijual di Eropah – harga RM54k

Aprilia RS660 mula dijual di Eropah – harga RM54k

Hujung tahun lepas, Aprilia telah mendedahkan sebuah model sportbike kelas pertengahan baru yang dinamakan sebagai RS660. Sekarang, ia sudah memasuki pasaran di Eropah dengan harga 11,050 euro (RM54,169) dan jualan di beberapa negara lain juga sudah dimulakan.

Model ini mewarisi banyak rekaan daripada RSV4, dengan lampu hadapan tiga LED serta lampu siang, fairing penuh sampai ke bawah dan bahagian belakang yang tajam. Walaupun nampak agresif, Aprilia mendakwa RS660 masih sesuai untuk dibawa atas jalan biasa dengan pemegang yang diletakkan atas daripada steering plate dan tempat letak kaki yang tidak terlalu menolak penunggang ke hadapan.

Casis motosikal ini dijadikan lebih ringan dengan penggunaan kerangka serta lengan ayun aluminium, manakala suspensi pula terdiri daripada fork 41 mm Kayaba yang boleh dilaras di hadapan serta monoshock di belakang. Brek adalah daripada Brembo, dengan unit cakera berkembar 320 mm serta angkup empat piston di hadapan.

Selain daripada pendikit ride-by-wire, RS660 juga didatangkan terus dengan pelbagai sistem elektronik termasuk Aprilia Traction Control, Aprilia Wheelie Control, Aprilia Cruise Control, Aprilia Quick Shift (naik dan turun), Aprilia Engine Brake, Cornering ABS serta pilihan lima mod tunggangan (tiga untuk atas jalan biasa dan dua lagi untuk atas litar). Panel instrumen menggunakan unit TFT yang boleh disambung dengan aplikasi telefon pintar.

Tiga warna disediakan untuk Aprilia RS660 ini iaitu Acid Gold, Lava Gold dan Apex Black. Sekiranya pemilik mahu menggunakannya untuk perlumbaan, pelbagai aksesori prestasi disediakan oleh Aprilia termasuk sistem ekzos lengkap Akrapovic berserta pemetaan dan perisian yang membolehkan penukaran gear jenis GP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required