Geely dan Daimler bakal bangunkan enjin hibrid generasi baharu, bakal dihasilkan di China dan Jerman

Geely dan Daimler bakal bangunkan enjin hibrid generasi baharu, bakal dihasilkan di China dan Jerman

Nampaknya usaha pengerusi Geely, Li Shufu yang bersungguh-sungguh dalam mendapatkan saham sebanyak 9.69% dalam Daimler sebelum ini telah pun membuahkan pelbagai hasil – sebelum ini Geely dilaporkan berjaya menandatangani kerjasama untuk membangunkan model-model jenama Smart, dan kini jenama dari China berkenaan bakal menghasilkan enjin hibrid generasi seterusnya bersama gergasi automotif Jerman tersebut.

Menurut laporan dari Reuters, kerjasama ini akan membolehkan Geely dan pemilik jenama Mercedes-Benz berkenaan berkongsi kos pembangunan untuk enjin pembakaran dalaman, bagi mengurangkan impak dari pandemik Covid-19 yang sedang dihadapi dunia, serta mengurangkan kos masing-masing bagi mendapatkan enjin baharu yang boleh memenuhi standard emisi yang semakin ketat.

“Syarikat-syarikat ini merancang untuk membangunkan enjin modular dengan kadar efisien yang tinggi,” kata jurucakap Daimler, dan menambah enjin-enjin tersebut akan dihasilkan di Eropah dan China. Daimler turut menyatakan bahawa walaupun fasiliti mereka di Jerman kini sedang diubah bagi menghasilkan penjana untuk kenderaan elektrik, enjin-enjin pembakaran dalaman masih akan terus diproduksi di disitu.

Geely dan Daimler bakal bangunkan enjin hibrid generasi baharu, bakal dihasilkan di China dan Jerman

Berita ini didedahkan oleh akhbar perniagaan Jerman, Handelsblatt semalam dengan memetik dari sumber dari syarikat dan industri yang mengatakan bahawa kebanyakkan enjin akan dibuat di China. Namun berita tersebut tidak diterima baik oleh semua pihak, terutamanya kesatuan sekerja kilang Daimler di Untertuerkheim, yang dikhaskan untuk memasang enjin petrol dan unit penjana elektrik.

“Kami tak mampu untuk berkata apa-apa. Langsung tiada perbincangan berkenaan potensi alternatif untuk lokasi pembuatan,” kata ketua kesatuan berkenaan, Michael Haeberle. “Kami mempunyai keupayaan untuk menghasilkan enjin empat silinder di Untertuerkheim, tetapi tiada langsung perbincangan dibuat,” tambahnya.

Menurut laporan Handelsblatt lagi, penjimatan sebanyak “tiga digit juta euro” bakal dilihat dari kerjasama Geely-Daimler tersebut. Dengan perjanjian kerjasama baharu ini bermakna kerjasama sedia ada antara Daimler dan Renault mungkin akan digugurkan. Namun sumber dari Renault memberitahu Reuters bahawa mereka tidak akan menamatkan kerjasama berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required