Pengasas Zhejiang Geely Holding, Li Shufu kini sah sebagai pemegang saham terbesar dalam Daimler AG

Pengasas Zhejiang Geely Holding, Li Shufu kini sah sebagai pemegang saham terbesar dalam Daimler AG

Pemilik jenama Mercedes-Benz, Daimler AG mengesahkan bahawa pengerusi dan pengasas Zhejiang Geely Holding, Li Shufu kini merupakan pemegang saham terbesarnya dengan kepentingan 9.69%. Dengan perolehan berkenaan, Li kini di hadapan Kuwait Investment Authority (6.8%), BlackRock (5.95%) serta Pakatan Renault-Nissan (3.1%).

Menurut laporan Bloomberg, pegangan yang bernilai sekitar 7.3 bilion euro (sekitar RM35 bilion) tersebut merupakan pelaburan paling besar yang pernah dibuat syarikat dari China dalam sektor pengeluar automotif luar negara. Dengan perjanjian rasmi berkenaan, spekulasi yang menyatakan Geely akan menjadi pemegang saham terbesar dalam Daimler kini sudah menjadi nyata.

“Daimler merupakan syarikat yang cemerlang dengan pengurusan kelas-pertama. Ia merupakan satu penghormatan untuk menyokong pasukan unik ini di bawah kepimpinan Dieter Zetsche pada masa akan datang. Saya sangat gembira untuk bersama Daimler dalam perjalanannya bagi menjadi peneraju penyedia mobiliti-elektro,” kata Li.

Kedua-dua syarikat belum lagi membuat apa-apa perbincangan berkenaan rancangan masa hadapannya, tetapi berkemungkinan besar kerjasama berkenaan akan melibatkan perkongsian teknologi, di mana Geely berminat untuk mendapatkan akses terhadap teknologi kereta elektrik serta pemanduan sendiri Daimler.

“Pesaing yang tidak mencabar industri kereta global dalam abad ke-21 secara teknologinya adalah bukan sebahagian dari industri automotif hari ini. Dalam usaha untuk berjaya dan mengusai teknologi, mereka perlu mempunyai kawan-kawan, rakan kongsi, dan pakatan serta mengadaptasi pemikiran gaya baharu dari segi perkongsian dan kekuatan bersatu,” kata Li dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Daimler sebenarnya sebelum ini sudahpun mempunyai kerjasama dengan BAIC dan BYD, bagi mengeluarkan kenderaan elektrik di China di mana kedua-dua pihak bercadang untuk melabur lebih dari 11.9 bilion yuan (lebih dari RM7 bilion) untuk membina kilang di China. Namun, kedua-dua syarikat berkenaan merupakan pesaing Geely di China, dan adakah pengambilalihan saham ini akan menjejaskan perjanjian berkenaan masih lagi belum diketahui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required