Geely boleh jadi pemegang saham terbesar Daimler

Geely boleh jadi pemegang saham terbesar Daimler

Zhejiang Geely Holding Group, pemilik Volvo dan juga rakan strategik Proton yang dilaporkan sebelum ini ingin memiliki pegangan kepentingan di dalam syarikat induk Mercedes-Benz, Daimler didakwa berkemungkinan menjadi pemegang saham terbesar syarikat Jerman itu. Hal ini dilaporkan oleh Bild am Sonntag, edisi hujung minggu harian Bild di Jerman.

Sumber Bild menyatakan, Daimler telah menolak tawaran Geely pada November tahun lalu untuk memiliki 5% kepentingannya melalui pemilikan saham dengan diskaun. Bagaimanapun, pengeluar kenderaan Jerman itu berkata Geely bebas untuk membeli sahamnya dipasaran terbuka. Berdasarkan laporan awal minggu ini, Geely telah pun berbuat demikian, dan pembelian 5% kepentingan itu akan diumumkan secara rasmi tidak lama lagi.

Jika jumlahnya 5%, saham Geely sebenarnya lebih kecil berbanding saham 6% yang dipegang oleh BlackRock dan Kuwait Investment Authority dengan 6,8%. Tetapi jumlah itu adalah lebih besar daripada pegangan 3.1% oleh pakatan Renault-Nissan. Dana dari negera-negera Teluk merupakan pemegang saham tunggal terbesar Daimler, dengan 71.2% dimiliki oleh institusi pelaburan.

Sumber dalaman berpandangan semua ini adalah disebabkan teknologi kenderaan elektrik, dengan kuata baru di China yang mensasarkan pengurangan pencemaran dan mengurangkan kebergantungan negara itu terhadap minyak. Ada sumber mendakwa Geely berhasrat untuk mendapat akses kepada teknologi bateri Daimler dan ingin memulakan usaha sama EV di Wuhan.

Ketika ini, Daimler memang sudah mempunyai rakan kongsi dari China – ini termasuk BYD, pembuat EV terkemuka di sana, serta BAIC. Syarikat kedua ini telah juga mengumumkan bahawa ia akan menamatkan pengeluaran dan jualan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman menjelang 2025 dan beralih kepada kenderaan elektrik sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required