Geely lengkap beli 5% saham Daimler – laporan

Geely lengkap beli 5% saham Daimler – laporan

Walaupun bidaan untuk mendapatkan 5% saham Daimler (pemilik jenama Mercedes-Benz) gagal sebelumnya, pembuat kenderaan dari China iaitu Geely dilaporkan telah berjaya berbuat demikian baru-baru ini. Berita tersebut disiarkan oleh Gasgoo, dan turut menyatakan status perjanjian berkenaan akan diumukan tidak lama lagi.

Permohonan Geely yang juga pemilik jenama Volvo dan rakan strategik serta pemegang saham dalam jenama automotif Malaysia iaitu Proton tersebut dikatakan ditolak oleh Daimler setelah menawarkan harga lebih rendah dari kadar semasa. Walau bagaimanapun syarikat tersebut berjaya memperolehi saham berkenaan menerusi pasaran sekunder pada harga pasaran.

Geely lengkap beli 5% saham Daimler – laporan

Kini dengan pegangan saham 5% berkenaan, Geely merupakan pemegang saham individu ketiga terbesar dalam Daimler, selepas Kuwait Investment Authority (6.8%) dan BlackRock (6%). Sehingga 31 Disember 2017, 71.2% saham Daimler dimiliki oleh pelabur-pelabur institusi, 18.9% oleh pelabur persendirian, 6.8% oleh Kuwait Investment Authority dan 3.1% oleh Pakatan Renault-Nissan.

Buat masa sekarang, Daimler sememangnya mempunyai kerjasama dengan BYD dan BAIC di China, termasuk dalam penghasilan kenderaan elektrik. Dan ini merupakan antara sebab mengapa Geely bersungguh-sungguh untuk mendapatkan saham dalam Daimler – memudahkan akses mereka kepada teknologi bateri kereta elektrik sepenuhnya (EV) yang dimiliki Daimler, serta mahu memulakan kerjasama EV di Wuhan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required