Mitsubishi Outlander PHEV kini di Thai – 55 km bagi pacuan semua-elektrik, 52.6 km per liter, dari RM221k

Mitsubishi Outlander PHEV kini di Thai – 55 km bagi pacuan semua-elektrik, 52.6 km per liter, dari RM221k

Thailand telah pun menerima kemasukan model Mitsubishi Outlander PHEV di pasarannya, menjadikannya sebagai negara ketiga di Asia Tenggara yang menerima kehadiran SUV elektrik-petrol ini selepas Indonesia dan Filipina. Outlander PHEV versi Thailand ini telah pun dilancarkan di sana sempena penganjuran Thai Motor Expo yang sedang berlangsung tika ini.

Tidak seperti kebanyakan pasaran lain, Outlander PHEV yang dijual di Thailand adalah model pemasangan tempatan (CKD), dengan unit pertamanya bakal dikeluarkan di kilang Laem Chabang pada bulan hadapan, menurut Bangkok Post. Harga yang diumumkan agak tinggi iaitu bermula 1,640,000 baht (RM221,000) untuk varian GT hingga 1,749,000 baht (RM235,600) bagi GT Premium.

Dengan harganya yang agak tinggi, ia diberikan motor elektrik yang diletakkan pada setiap gandar – untuk bahagian hadapan mampu memberikan kuasa hingga 60 kW (82 PS) dan tork 137 Nm, sementara di belakang pula dengan 70 kW (95 PS) dan 195 Nm. Sistem ini memberikan pacuan semua-roda dan teknologi Super All-Wheel Control ciptaan Mitsubishi sendiri, dan bersama bateri lithium-ion 13.8 kWh, PHEV ini mampu memberikan jarak pacuan semua-elektrik mencecah 55 km.

Mitsubishi Outlander PHEV kini di Thai – 55 km bagi pacuan semua-elektrik, 52.6 km per liter, dari RM221k

Ia dijanakan oleh enjin baharu iaitu unit 2.4 liter MIVEC naturally-aspirated empat-silinder petrol. Enjin baharu yang lebih besar berbanding penjana kuasa lama 2.0 liter itu mampu memberikan kuasa hingga 128 PS dan tork 199 Nm pada 4,500 rpm, membantu mengecas bateri dalam hampir semua situasi pemanduan. Ia juga berkeupayaan menyalurkan pemanduan langsung dalam kelajuan yang tinggi, hasil lock-up clutch.

Larasan ketetapan ini adalah lebih kurang dengan Honda City e:HEV baharu, kecuali Mitsubishi mempunyai bateri yang lebih besar. Syarikat ini juga mendakwa angka bagi penggunaan bahan api cukup impresif iaitu sekitar 52.6 km per liter.

Untuk bahagian luarannya, PHEV versi Thailand ini diberikan suntikan facelift terkini, dengan rekaan gril dua-palang yang dirombak semula dan kemasan krom pada corong pengambilan udara tengah. Ciri lain yang ditampilkan tidak seperti Outlander janaan petrol, termasuklah lapisan yang sama dengan warna badan, lencana PHEV berwarna biru dan roda aloi pelbagai-jejari 18-inci. Di dalamnya, PHEV ini menerima tuil gear elektronik yang cukup unik.

Mitsubishi Outlander PHEV kini di Thai – 55 km bagi pacuan semua-elektrik, 52.6 km per liter, dari RM221k

Ciri standard lain bagi semua model termasuklah lampu nyalaan siang dan lampu belakang LED, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan suhu dwi-zon dengan corong pada tempat duduk belakang, tempat duduk hadapan larasan elektronik, kulit upholstery, skrin sesentuh infotainmen lapan-inci, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, enam pembesar-suara dan operasi kawalan bagi fungsi kenderaan dengan menggunakan aplikasi telefon pintar.

Varian GT Premium ditambah dengan lampu utama LED larasan-sendiri, kemasan kulit quilted dan pintu tailgate larasan elektronik, bersama beberapa ciri sistem bantuan pemanduan termasuklah brek kecemasan sendiri, kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong, pemantauan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang, pedal misoperation control dan lampu tinggi automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required