Audi Q3 45 TFSI e 2021 diperkenalkan – PHEV kompak pertama berenjin 1.4L, 245PS/400 Nm, e-jarak 50 km

Audi Q3 45 TFSI e 2021 diperkenalkan – PHEV kompak pertama berenjin 1.4L, 245PS/400 Nm, e-jarak 50 km

Audi telah pun memperkenalkan Q3 dan Q3 Sportback plug-in hybrid yang pertama seumpamanya. Kedua-dua model ini dinamakan sebagai 45 TFSI e, dikuasakan oleh enjin elektrifikasi 1.4 liter empat-silinder TFSI yang mampu menghamburkan output hingga 150 PS dan tork 250 Nm.

Motor elektrik ini turut dipadankan dengan transmisi dwi-klac S trnonic enam-kelajuan (dengan mekanisma declucthing) yang mampu menyalurkan kuasa tambahan sebanyak 85 kW, menjadikan kuasa keseluruhannya mencecah 245 PS dan tork 400 Nm. Ia membolehkan jentera ini dipecut dari 0-100 km/j dalam 7.3 saat.

Ia dilengkapi dengan pek bateri 13 kWh (dengan 96 high density prismatic cells) yang ditempatkan di bawah lantai kenderaan – berhadapan dengan gandar belakang. Ruang but terpaksa dikorbankan sedikit disebabkan penempatan bateri ini – Q3 kini menawarkan 380 liter (berbanding 530 liter sebelum ini) dan boleh dipertingkatkan sehingga 1,375 liter. Dengan pengecasan penuh, ia mampu memberikan pacuan sehingga 50 km dengan kuasa elektrik sepenuhnya. Motor elektrik ini juga cukup untuk memacu Q3 dengan kelajuan setinggi 140 km/j. Seperti biasa, beberapa mod pemanduan hibrid juga diberikan.

Audi Q3 45 TFSI e 2021 diperkenalkan – PHEV kompak pertama berenjin 1.4L, 245PS/400 Nm, e-jarak 50 km

Menariknya, dalam mod Dynamic, pemandu boleh mengakses rizab tork 330 Nm dengan motor elektrik sepenuhnya, sehingga 10 saat, tetapi memerlukan shifter ditetapkan dalam mod “S”. Pengaktifannya cukup mudah dengan menekan sepenuhnya pedal pendikit. Motor elektrik boleh mengumpul sehingga 0.3 g (atau sehingga 40 kW bagi kuasa), di mana ia cukup untuk mengendalikan majoriti situasi brek secara lebih meluas.

Pengecasan penuh menerusi AC wallbox domestik (menggunakan kabel Type 2) mengambil masa tiga jam dan 45 minit. SUV ini juga sepatutnya boleh menggunakan pengecasan pantas AC dan DC, tetapi buat masa ini Audi belum mendedahkan lagi angka pengecasannya. Seperti model PHEV Audi yang lain, pengecasan juga boleh dikawal menerusi aplikasi myAudi.

Di Eropah, Q3 dan Q3 Sportback 45 TFSI e boleh didapati dalam beberapa kekemasan, dinamakan sebagai Technik (hanya Q3), S line dan Black Edition. Dengan varian yang terakhir itu menerima suspensi adaptif dan roda 20-inci. Bagi varian Technik, ia dilengkapi roda 17-inci, tetapi boleh dipertingkatkan ke 18- atau 19-inci. Ciri ekstra termasuk kaca privasi, pelbagai pakej penggayaan, rel bumbung (hanya Q3) dan pencahayaan LED penuh (versi paling tertinggi menerima lampu utama Matrix LED).

Audi Q3 45 TFSI e 2021 diperkenalkan – PHEV kompak pertama berenjin 1.4L, 245PS/400 Nm, e-jarak 50 km

Di dalamnya, kokpitnya hampir mirip dengan beberapa model bukan-hibrid lain di bawah jenama yang sama. Model standard menerima kokpit maya Audi 10.25-inci, dengan model paling mahal diberikan skrin digital yang lebih besar bersaiz 12.3-inci. Kedua-duanya menampilkan fungsi spesifik-hibrid, di mana ia memaparkan status pemanduan, fasa output dan pemulihan, tahap pengecasan bateri dan baki kuasa bateri. Selain itu, ia diberikan paparan infotainmen 10.1-inci dengan ketersambungan Audi (termasuk Apple CarPlay dan Android Auto) secara standard.

Bagi aspek keselamatan, semua model menerima sistem Audi pre sense basic, pre sense front, pemantauan titik buta, dan amaran ketibaan lorong secara standard. Ia turut diberikan bantuan kelajuan adaptif dengan sokongan untuk pendikitan, stereng dan brek, serta semuanya beroperasi antara had yang dibenarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required