Aprilia Tuono 660 masuk pasaran UK – kuasa 94 hp, berat 183 kg, sistem elektronik sama seperti RS660

Aprilia Tuono 660 masuk pasaran UK – kuasa 94 hp, berat 183 kg, sistem elektronik sama seperti RS660

Semasa Aprilia RS660 didedahkan buat pertama kali, ramai yang sudah mengetahui ia akan diikuti pula oleh versi naked, Tuono. Kini, ia telah pun didedahkan sepenuhnya, dengan perbezaan biasa bagi model naked iaitu pemegang jenis lebih tinggi serta offset fork yang telah diubah untuk menjadikan tunggangan lebih selesa.

Asas model ini masih sama seperti RS660, termasuklah rangka serta lengan ayun aluminiumnya, dan juga suspensi boleh laras Kayaba di depan dan belakang. Menurut Aprilia, fairing hadapan Tuono 660 juga telah diuji dalam terowong angin seperti RS660, dan lampu hadapannya menggunakan unit LED dengan DRL. Berat keseluruhan model ini adalah 183 kg.

Ia digerakkan oleh enjin dua silinder selari 660 cc dengan sistem penyejukan cecair dan menepati tahap emisi Euro 5. Kuasa maksimum yang mampu dihasilkan adalah 94 hp, sedikit rendah berbanding 100 hp pada RS660, tetapi nisbah akhirnya lebih pendek untuk menghasilkan maklum balas serta pecutan lebih baik.

Sistem elektronik yang diberikan pada Tuono 660 juga adalah sama seperti RS660, termasuk kawalan cengkaman beberapa tahap, wheelie control, cruise control, engine brake control, ABS yang boleh ditutup serta pilihan mod tunggangan.

Menurut Aprilia, terdapat lima mod tunggangan yang disediakan oleh Tuono 660, dengan tiga daripadanya untuk kegunaan atas jalan biasa dan dua lagi untuk kegunaan di dalam litar. Panel instrumen menggunakan skrin TFT berwarna sama seperti RS660. Tuono 660 sudah mula dijual di United Kingdom, dengan harga £9700 (RM53,145) dan ditawarkan dalam warna Acid Gold, Concept Black dan Iridium Grey.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required