JPJ bantu PDRM dalam Ops COVID-19 – pastikan orang ramai patuhi SOP PKP, PKPB dan PKPP

JPJ bantu PDRM dalam Ops COVID-19 – pastikan orang ramai patuhi SOP PKP, PKPB dan PKPP

Bagi memastikan orang ramai mematuhi peraturan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), PKP Bersyarat (PKPB) dan PKP Pemulihan (PKPP) yang sedang berkuatkuasa sehingga 26 Jan ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bersedia membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi Ops COVID-19.

Menurut JPJ dalam kenyataannya, ia bukan sahaja memastikan pengguna jalan raya patuh kepada peraturan PKP malah kesalahan lain yang berkait dengan kesalahan jalan raya. Di mana seramai 1,200 anggota JPJ di seluruh negara diatur gerak mulai Sabtu lalu bagi tujuan membantu pihak PDRM di sepanjang tempoh pelaksanaan PKP, PKPB dan PKPP.

Ops COVID-19 mensasarkan kepatuhan aspek Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) serta kesalahan mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), Akta Pengangkutan Awam Darat (PAD) 2010, dan Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) 1987.

JPJ bantu PDRM dalam Ops COVID-19 – pastikan orang ramai patuhi SOP PKP, PKPB dan PKPP

JPJ turut berkata, kolaborasi dengan PDRM ini adalah suatu manifestasi jelas di dalam merealisasikan aspek penguatkuasaan SOP dengan lebih serius di sepanjang tempoh berkuatkuasanya PKP in.

Malahan tiga strategi akan dilaksanakan JPJ menerusi operasi bersepadu itu iaitu rondaan di jalan utama negeri dan lebuh raya, sekatan jalan raya yang mengkhususkan kenderaan awam serta pemeriksaan dan pemantauan di terminal bas utama.

Di mana langkah atau pendekatan bersepadu ini wajar dilakukan bagi tujuan mengekang penularan wabak ini yang dilihat semakin meningkat akibat ketidakpatuhan SOP oleh masyarakat tempatan.

Justeru, JPJ berharap seluruh rakyat di negara ini akan turut memberi kerjasama sepenuhnya di sepanjang tempoh penguatkuasaan PKP, PKPB dan PKPP supaya penularan wabak itu dapat ditangani secara berkesan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required