Porsche Taycan varian permulaan 2WD akan tiba di Malaysia suku kedua tahun ini, harga dari RM585k

Porsche Taycan varian permulaan 2WD akan tiba di Malaysia suku kedua tahun ini, harga dari RM585k

Awal minggu lalu, Porsche telah mula mengeluarkan Taycan varian permulaan untuk pasaran Amerika Syarikat dan juga Eropah. Versi pacuan roda belakang (RWD) ini menyertai varian lain Taycan AWD seperti Taycan 4S, Taycan Turbo dan Taycan Turbo S.

Satu berita baik, Sime Darby Auto Performance telah mengumumkan bahawa Taycan varian permulaan ini juga akan tiba di Malaysia pada suku kedua tahun ini, dengan harga RM584,561 mengikut pengecualian cukai yang diberi sehingga 30 Jun. Taycan 4S dijual pada harga RM725,000, diikuti Taycan Turbo RM999,000 dan Taycan Turbo S RM1.195 juta.

Taycan varian permulaan ini menggunakan bateri berkapasiti 79.2 kWh secara standard dan pemilik boleh menaik taraf kepada bateri 93.4 kWh, sekaligus menambahkan lagi jarak geraknya menjadi 484 km, dari 431 km. Pecutan dan laju bagi mana-mana pilihan bateri masih lagi sama iaitu 0-100 km/j dalam masa 5.4 saat dan maksimum 230 km/j.

Porsche Taycan varian permulaan 2WD akan tiba di Malaysia suku kedua tahun ini, harga dari RM585k

Bateri standard ini boleh dicas dengan kapasiti sehingga 225 kW sementara bagi Performance Battery Plus pula, ia boleh menerima sehingga 270 kW. Ini bermakna, kedua-dua bateri boleh dicas dari tahap 5% ke 80% dalam 22.5 minit. Porsche memberitahu, dengan mengecas selama lima minit sahaja, pemandu sudah boleh pergi sehingga 100 km.

Model ini juga menggunakan transmisi dua kelajuan dan inverter pada gandar belakang boleh beroperasi sehingga 600 amp. Menurut Porsche, kecekapan aerodinamik Taycan yang mencatat 0.22 Cd memberikan sumbangan yang besar kepada penjimatan kuasa serta jarak geraknya sementara tenaga yang boleh dihasilkan semula pula boleh mencecah 265 kW.

Ciri unik pada Taycan RWD ini adalah rim Taycan Aero 19 inci serta angkup brek yang diwarnakan hitam. Bahagian lain seperti kemasan bawah bampar, side sill dan diffuser belakang adalah sama sahaja seperti Taycan 4S. Lampu jenis LED datang secara standard.

Porsche Taycan varian permulaan 2WD akan tiba di Malaysia suku kedua tahun ini, harga dari RM585k

Sebagai varian paling baru bagi model elektrik ini, Taycan RWD menerima segala pembaharuan yang diperkenalkan pada model terkini Taycan. Secara standard, ia datang dengan kemasan gabungan kulit di bahagian dalam serta tempat duduk yang boleh dilaras lapan arah secara elektrik. Dua ruang simpanan disediakan, iaitu 84 liter di hadapan dan 407 liter di belakang.

Barangan lain adalah seperti skrin infotainmen 10.9 inci dan pilihan skrin tambahan di bahagian penumpang hadapan. Sama seperti varian lain, anda boleh mendapatkan head-up display berwarna dan pengecas on-board yang mempunyai kapasiti sehingga 22 kW sebagai tambahan.

Suspensi standard Taycan boleh dinaik taraf kepada jenis udara, tetapi kedua-duanya masih lagi dilengkapi dengan sistem kawalan elektronik Porsche Active Suspension Management (PASM). Bagi suspensi udara, ia turut mempunyai fungsi Smartlift yang boleh diprogramkan dan melaras sendiri mengikut tempat, memberikan lebih kecekapan serta keselesaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required