KTM 1290 Super Adventure S 2021 diperkenal – ciri Adaptive Cruise Control diberikan standard, 160 hp

KTM 1290 Super Adventure S 2021 diperkenal – ciri Adaptive Cruise Control diberikan standard, 160 hp

Memasuki tahun 2021 ini, KTM telah mengambil langkah memperbaharui model 1290 Super Adventure pada dua bahagian utama iaitu ergonomik dan komponen elektronik. Menurut pengeluar dari Austria itu, 1290 Super Adventure S 2021 kini adalah model adventure paling canggih pernah mereka keluarkan.

Ergonomik yang dimaksudkan bukan sahaja memberi fokus kepada keselesaan, tetapi juga pengendalian motosikal. Pembahagian berat diperbaiki, tapak stereng ditarik ke belakang 15 mm, bahagian depan enjin dilaras, lengan ayun lebih panjang dan subframe dibentuk semula supaya tempat duduk lebih rendah.

Setiap panel badan diukur supaya tidak mengganggu sensasi tunggangan dan kini ia dilengkapi dengan tangki bahan api 23 liter. Tempat duduk serta penghadang angin boleh dilaras pada beberapa kedudukan dan bahagian kokpit dijadikan lengkap dengan panel instrumen TFT 7.0 inci serba baru.

Untuk bahagian elektronik, tetapan kawalan cengkaman dalam setiap mod iaitu Rain, Street, Sport, Offroad dan Rally (pilihan tambahan) dilaras kembali supaya tidak terlalu agresif. Suis kawalan pada bahagian pemegang juga adalah baru.

Satu teknologi baru yang diletakkan pada 1290 Super Adventure S 2021 adalah Adaptive Cruise Control, yang dibangunkan bersama Bosch. Sistem ini menggunakan radar yang terletak di hadapan motosikal dan penunggang boleh memilih lima tetapan jarak di antara kenderaan hadapan waktu meluncur sendiri atas lebuh raya.

Enjin masih lagi menggunakan unit v-twin 1,301 cc berkuasa 160 hp dan 138 Nm tork, bersama padanan kotak gear enam kelajuan, tetapi ia dijadikan lebih ringan (-1.6 kg) hasil penggunaan casing lebih nipis dan kini menepati tahap emisi Euro 5. Melengkapkan naik taraf pada bahagian enjin adalah piston baru yang lebih tahan serta radiator dan saluran air baru.

KTM 1290 Super Adventure S 2021 diperkenal – ciri Adaptive Cruise Control diberikan standard, 160 hp

Kelengkapan lain pada 1290 Super Adventure S 2021 adalah termasuk suspensi semi aktif WP SAT, steering damper WP, cakera brek berkembar 320 mm dengan angkup Brembo empat piston di hadapan, cakera 267 mm di belakang, tayar Mitas Terra Force-R serta klac slipper PASC.

Pada bahagian elektronik, ia dilengkapi dengan Motorcycle Traction Control, Cornering ABS, Offroad ABS, pemerhati tekanan angin tayar (TPMS), penunjuk arah automatik dan sambungan KTM MyRide (pilihan tambahan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required