Toyota jangka bakal produksi 9.2j kenderaan tahun ini

Toyota jangka bakal produksi 9.2j kenderaan tahun ini

Menurut laporan Nikkei Asia, Toyota dijangka akan memproduksi sekitar 9.2 juta kenderaan pada tahun ini, iaitu meningkat sebanyak 17% daripada apa yang dicapai pada tahun 2020, di mana pandemik COVID-19 sangat memberikan kesan buruk terhadap industri pengeluaran kenderaan. Toyota juga mensasarkan unjuran akan menjadi sedikit tinggi sekitar 2% berbanding 2018 ketika pandemik belum melanda dunia.

Pelan ini juga mencerminkan prestasi penjualan syarikat yang memberangsangkan pada tahun lalu, dengan pasaran utama seperti China yang menunjukkan rekod penjualan yang positif selama lapan tahun berturut-turut. Malahan permintaan pasaran Amerika Syarikat dan Jepun juga meningkat pesat tahun ini dengan negara-negara yang melancarkan program vaksinasi. Di Jepun, Toyota menjangkakan ia bakal mengeluarkan hampir 3.2 juta kenderaan, iaitu naik 9% berbanding tahun 2020 tetapi turun sebanyak 7% dari tahun 2019.

Penerbitan ini juga menyatakan bahawa Toyota telah mendedahkan rancangan pengeluarannya kepada pembekal alat ganti teras dan secara rasmi akan memutuskan keputusan akhir pada bulan ini. Selalunya perancangan sedemikian dilakukan pada akhir Disember, tetapi disebabkan kekurangan semikonduktor ketika ini menyukarkan pembekal untuk menawarkan jaiman komponen, sekaligus mempengaruhi proses perancangan.

“Tiada masalah untuk tahun fiskal ini (hingga Mac), tetapi pada masa hadapan, ada beberapa prospek untuk perolehan dan beberapa lagi tanpanya,” ujar seorang eksekutif Toyota kepada Nikkei Asia – tahun fiskal 2021 (FY2021) Toyota bermula dari 1 April 2020 hingga 31 Mac 2021. Seorang eksekutif Denso pula berkata, “tiada ada kesan pada masa ini tetapi penawaran dan permintaan terhadap produk tetap akan kukuh hingga musim panas ini.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required