McLaren Artura diperkenalkan — supercar plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, 0-100 km/j dalam 3 saat

McLaren Artura diperkenalkan — supercar plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, 0-100 km/j dalam 3 saat

Perkenalkan, ini McLaren Artura. Model ini mewakili permulaan era baru bagi syarikat pengeluarnya yang menjadi model supercar pertama High-Performance Hybrid (HPH), dan ia bukanlah sebuah model dalam bilangan terhad.

Seperti model P1, Artura menggunakan sistem plug-in hibrid; gabungan enjin baru 3.0 liter turbocas berkembar V6 petrol dan mempu menghasilkan 585 PS (577 hp) pada 7,500 rpm dan 585 Nm tork dari 2,250 hingga 7,000 rpm. Unit enjin M630 memiliki berat 160 kg saja, 50 kg lebih ringan berbanding enjin McLaren V8.

Ciri-ciri lain yang menarik padanya termasuk sistem pelincir “dry sump”, liang 84 mm, lejang 90 mm, penyuntik minyak terus yang beroperasi pada tekanan 350 bar, redline pada 8,500 rpm serta sudut-V 120 darjah. Artura juga merupakan model pertama McLaren yang menerima motor elektrik jenis axial flux, dengan berat separuh sahaja daripada berat unit radial flux pada P1 yang mempunyai berat 38 kg.

Motor elektrik berkenaan dipasang di dalam bahagian transmisi klac berkembar lapan-kelajuannya, menawarkan 95 PS dan 255 Nm, dan dengan sendirinya mampu membolehkan kereta ini memecut sehingga 130 km/j. Bersama dengan enjin pembakaran dalaman, output keseluruhan sistem ini adalah 680 PS (671 hp) dan 720 Nm, membolehkan pecutan 100 km/j dalam masa tiga saat, dan 0-200 km/j dalam masa 8.3 saat untuk kemudian mencecah kelajuan maksimum 330 km/j.

McLaren Artura diperkenalkan — supercar plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, 0-100 km/j dalam 3 saat

Kuasa untuk motor elektrik berkenaan datang dari pek bateri lithium-ion 7.4 kWh dalam lima modul, yang menyediakan jarak elektrik sepenuhnya 30 km. Ini dipakejkan sekali bersama unit agihan kuasa untuk menjimatkan ruang yang dipasang pada bahagian belakang kerangka monocoque di bawah tangki minyak, dengan bahagian aluminium dan penebat sebagai pelindung.

Lintasan penyejuk membantu menyalurkan agen penyejukan untuk bateri, sementara pengubah DC/AC akan menukar arus voltan tinggi DC 12-volt untuk menggerakkan sistem yang lain. Sementara itu, pengubah AC/DC pula menguruskan arus pengecasan, dengan 0-80% kuasa bateri boleh dicapai dalam masa 2.5 jam meneruk sambungan Type 2.

Lagi hal yang pertama kali digunakan ialah transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan, yang 40 mm lebih pendek walaupun mempunyai lebih gear berbanding jentara V8 Mclaren tujuh-kelajuan. Ini dicapai dengan penggunaan rekaan klac bersarang berbanding klac selari, membolehkan penukaran gear yang lebih pantas.

McLaren Artura diperkenalkan — supercar plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, 0-100 km/j dalam 3 saat

Selain itu, differential juga adalah kawalan elektronik (E-Diff), untuk menguruskan agihan tork ke gandar belakang. Selain saiznya lebih kecil, E-Diff ini juga memberikan respon dan saluran kuasa yang lebih pantas ke motor elektrik. Ciri Variable Drift Control (VDC) McLaren juga ada, membolehkan pemandu melaraskan kadar bantuan cengkaman melalui sistem infotainmen.

Seluruh sistem pacuan ini digandingkan bersama McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), yang mana Artura ini menjadi model pertama menggunakan platform berkenaan. Ia menggunakan struktur karbon monocoque, casis baru dengan sub-kerangka aluminium serta apa yang dikenali sebagai domain-based ethernet electrical architecture.

Satu lagi hal yang dikurangkan pada kereta ini ialah panjang kabel yang digunakan dengan pengurangan sebanyak 25% dan mengendalian banyak sistem pada kereta ini termasuk McLaren Infotainment System (MIS II), sistem electronic HVAC (eHVAC), sistem hibrid dan buat pertama kali dibawakan, Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Ini serba sedikit tentang supercar terbaru dari McLaren ini. Cukup mengujakan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required