Nissan Navara 2021 facelift di pertonton di M’sia — Pro-4X baru, enjin 2.5L lama, AEB, lancar 16 April

Nissan Navara 2021 facelift di pertonton di M’sia — Pro-4X baru, enjin 2.5L lama, AEB, lancar 16 April

Selepas membuat kemunculan sulung November lalu, Nissan Navara facelift kini sampai di Malaysia. Pengedar sah jenama tersebut, Edaran Tan Chong kini sedang mempertontonkan trak pikap wajah baru itu — dalam tingkat penawaran Pro-4X — lebih awal daripada tarikh pelancarannya, dijadualkan 16 April ini.

Perbezaan rekaan luar yang ditampilkan mengambil ilham dari trak pikap saiz besar Nissan Titan, terutamanya rekaan bahagian gril. Ini merangkumi tiga palang yang dikelilingi bingkai krom, dengan tertera nama Navara di bahagian atasnya. Menyerlahkan lagi penampilan menonjol model ini ialah rekaan lampu utama LED projektor empat elemen dan DRL bentuk C.

Turut direka semula ialah bampar depan dengan rekaan bentuk silang, menempatkan juga perumah bagi lampu kabus dan skid plate besar dengan penutup cangkuk tunda yang kelihatan. Bonetnya juga dijadikan lebih tinggi dengan benjolan lebih ketara di tengah, sepadan dengan bahagian ruang barangan belakang yang dijadikan lebih tinggi juga. Penyudah baru untuk pemijak sisi pula didakwa dapat meningkatkan aerodinamik, mengurangkan bunyi angin dan menjimatkan lagi penggunaan minyak.

Nissan Navara 2021 facelift di pertonton di M’sia — Pro-4X baru, enjin 2.5L lama, AEB, lancar 16 April

Di belakang, lampu LED-nya juga menampilkan grafik bentuk C seperti di depan. Rekaan pintu barangannya juga diberi sentuhan baru dengan nama Navara. Bampar belakang menjad lebih besar, bersekali dengan pemijak untuk memudahkan capaian ke ruang belakang berkenaan.

Varian Pro-4X menerima peningkatan estetik, termasuk lanjutan bahagian lengkung tayar serta bahagian lencana, gril, pemegang pintu, cermin sisi, landasan bumbung dan pemijak sisi berwarna hitam. Rodanya satu inci lebih kecil berbanding varian VL sebelum ini, dengan 17-inci, tetapi disudahi dengan warna hitam dan tayar all-terrain. Perincian warna oren/merah juga dapaat dilihat pada lencana, cangkuk tunda dan lengkung tayar.

Ruang kargonya dilengkapi dengan sistem Utiliti-Track, membolehlahnya lebih fleksibel ketika pengguna ingin mengikat barangan. Pintu ruang berkenaan yang lebih ringan juga memudahkan lagi operasi pengguna.

Di dalam, terdapat beberapa perubahan. Paling ketara ialah stereng tiga-jejari sama seperti yang ada pada Serena terkini. Di belakangnya paparan multi-info tujuh-inci yang berada di tengah dua dail analog, sementara sistem infotainmen kini hadir dengan skrin sentuh lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Kini ada dua slot USB di bawah perehat lengan (termasuk soket USB Type-C), serta satu lagi di belakang. Kerusi belakang juga diberi rekaan baru untuk memberikan lebih sokongan dan keselesaan posisi duduk. Lain-lain kemaskini ialah aspek penebat bunyi serta cermin depan dan sisi penumpang akustik.

Semua perkara ini ada pada model Pro-4X, yang turut menerima balutan kemasan kulit dan sulaman, pelapik kaki berjenama dan lencana merah-hitam Nissan pada stereng. Ia juga datang sistem tanpa kunci, butang Push Start, kawalan pendingin dua-zon, kawalan melayar, cermin pandang belakang anti silau, sistem kamera 360-darjah dengan Intelligent Moving Object Detection dan mod off-road baru serta empat pembesar suara.

Nissan Navara 2021 facelift di pertonton di M’sia — Pro-4X baru, enjin 2.5L lama, AEB, lancar 16 April

Bagi aspek keselamatan, Pro-4X datang memperkenalkan ciri seperti AEB, amaran penukaran lorong, peninjau titik buta, amaran lintasan trafik belakang dan lampu tinggi automatik untuk penawaran Navara. Selebihnya, ada juga enam beg udara dan kawalan kestabilan. Belum jelas sama ada semua sistem bantuan pemandu ini akan diberikan kepada semua varian Navara.

Bagaimanapun, Malaysia tidak menerima pilihan enjin turbodiesel YS23 2.3 liter yang diperkenalkan di Thailand ketika ini. Pasaran tempatan terus menggunakan unit 2.5 liter yang sama pada model generasi D40 sebelumnya. Enjin baru berkenaan memerlukan minimum bahan api Euro 4. Kenapa Malaysia menerima enjin lama? Difahamkan, ETCM menetapkan spesifikasi model ini sejak 2018 lagi, dan ketika itu diesel bersih belum begitu meluas ditawarkan di sini.

Maka kekalkan kita dengan enjin lama berkenaan buat masa ini. Ia menghasilkan outpun yang sama seperti versi 2.3 liter — 190 PS pada 3,600 rpm dan 450 Nm tork pada 2,000 rpm. Jangkakan juga model yang lebih rendah spesifikasinya menggunakan enjin yang menghasilkan 163 PS/403 Nm. Transmisi menggunakan automatik tujuh-kelajuan sedia ada.

Nissan Navara 2021 facelift di pertonton di M’sia — Pro-4X baru, enjin 2.5L lama, AEB, lancar 16 April

Lain-lain perubahan termasuk stereng ditala menjadi lebih pantas reaksinya dan respon lebih langsung. Suspensi multi-link juga menampilkan gegelung dual-rate yang mengurangkan gerak badan tidak kira bebanan. Selain itu, jumlah beban juga dinaikkan kepada 1.1 tan. Ciri lain yang ada termasuk differential lock belakang elektronik dan Trailer Sway Assist — ciri menggunakan brek untuk mengekalkan trak dalam kawalan.

Nissan Navara Pro-4X facelift datang dalam empat warna, termasuk Black Star dan Pearl White, Burning Red dan Stealt Grey. Harga dan spesifikasi varian lain akan didedahkan ketika pelancarannya pada April nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required