Ekzos bising – tiada saman, advokasi dibuat 2 kaedah termasuk membawa kenderaan ke JPJ untuk diperiksa

Ekzos bising – tiada saman, advokasi dibuat 2 kaedah termasuk membawa kenderaan ke JPJ untuk diperiksa

Hujung minggu lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengumumkan bahawa JPJ tidak perlu lagi menyaman bagi mereka yang didapati melakukakan ubahsuai terhadap ekzos, sebaliknya hanya akan dikenakan tindakan advokasi. Namun, bagaimana sebenarnya tindakan ini akan dibuat? Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Zailani Hashim dalam laporan Bernama, tindakan ini akan dibuat menerusi dua kaedah.

Kaedah pertama adalah menerusi pengeluaran Notis Temu Siasat, di bawah Seksyen 114(1), Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987. Dengan kaedah ini, notis akan dikeluarkan bagi tujuan siasatan dan pengumpulan maklumat melalui aduan yang diterima oleh pihak JPJ berkaitan kesalahan pengubahsuaian tanpa kebenaran ekzos motosikal.

Manakala kaedah kedua pula adalah menerusi Notis Arah Periksa Kenderaan mengikut Seksyen 61(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 serta Notis Larangan Penggunaan Aenderaan (Notis PG1) di bawah Seksyen 59(1) akta yang sama. Menerusi kaedah kedua ini notis dikeluarkan bagi menjalankan penguatkuasaan terhadap kenderaan motor pemilik yang disyaki melakukan kesalahan pengubahsuaian ekzos motosikal tanpa kebenaran.

Ekzos bising – tiada saman, advokasi dibuat 2 kaedah termasuk membawa kenderaan ke JPJ untuk diperiksa

Beliau turut menjelaskan dengan kaedah kedua, pemilik kenderaan wajib mengemukakan atau membawa semula kenderaan motor ke mana-mana pejabat JPJ bagi tujuan pemeriksaan sebagai bukti pembaikan terhadap ekzos telah dibuat dan mematuhi kaedah pembuatan dan kegunaan.

Dalam laporan Bernama pada Ahad lalu, Dr Wee Ka Siong yang juga Presiden MCA berkata keputusan untuk tidak lagi menyaman mereka yang melakukan ubahsuai ekzos ini tetapi menggantikannya dengan tindakan advokasi setelah isu tersebut disentuh oleh Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung UMNO.

“Janganlah sampai disita. Bagaimana mereka ingin meneruskan survival kehidupan sedangkan itulah satu-satunya kenderaan yang mereka ada untuk mencari rezeki. Apakah kita sudah buta hati, dan kejam, membiarkan kehidupan rakyat terus menerus terbeban? Rakyat kecewa dan terus merana,” kata Ahmad Zahid dalam ucapan berkenaan.

Ekzos bising – tiada saman, advokasi dibuat 2 kaedah termasuk membawa kenderaan ke JPJ untuk diperiksa

Dr. Wee juga menyatakan bahawa Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador telah mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah JPJ bagi menyelaraskan tindakan advokasi tersebut memandangkan langkah berkenaan turut melibatkan polis trafik.

Kerajaan sebelum ini menguatkuasakan saman hingga RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan kepada pemilik motosikal yang mengubah suai kenderaan menggunakan ekzos bising. Di bawah peruntukan Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987, polis diberikan kuasa menyita motosikal bagi mengelakkan kesalahan sama berulang.

Setakat 5 Mac lalu, sebanyak 10,166 saman atas pelbagai kesalahan dikeluarkan dalam Operasi Khas Ubah suai Ekzos (bising) di seluruh negara bermula 1 Mac, menurut Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required