Volvo S90 facelift 2021 dilancar di M’sia — dua varian, Recharge T8 Inscription Plus bermula RM339k

Volvo S90 <em>facelift</em> 2021 dilancar di M’sia — dua varian, Recharge T8 Inscription Plus bermula RM339k

Volvo Car Malaysia (VCM) telah memperkenalkan secara rasmi model S90 facelift terbaru versi pemasangan tempatan (CKD) di Shah Alam. Sedan eksekutif yang diberikan kemaskini baru itu ditawarkan dalam dua varian, termasuk T5 Momentum dan versi plug-in hybrid Recharge T8 Inscription Plus.

Ketika ini, harga yang disahkan adalah hanya untuk versi Recharge T8, yang dijual pada harga RM339,315 atas jalan tidak termasuk insurans — RM30k kurang berbanding sebelum ini. Ini disebabkan pengecualian SST (100% dalam kes CKD) dan jaminan pengilang selama lima-tahun tanpa had perbatuan dan juga jaminan lapan-tahun/160,000 km untuk bateri PHEV.

Versi facelift ini juga turut melibatkan beberapa perubahan kecil di luarnya; bampar rekaan baru dengan bahagian bukaan udara bentuk baru dengan jalur krom kelebaran penuh. Di belakang, diberikan kesan 3D, lampu LED sepenuhnya dengan grafik bentuk C dan lampu isyarat sequential, sementara muncung ekzos kini disorok.

Volvo S90 <em>facelift</em> 2021 dilancar di M’sia — dua varian, Recharge T8 Inscription Plus bermula RM339k

Kemasan krom yang menghiasi kereta ini adalah sebahagian daripada pakej rekaan Inscription, sementara Momentum mengenakan kemasan hitam. Varian paling tinggi menerima rim hitam 19-inci 10-jejari, sementara Momentum dipasangkan rim aloi saiz sama dengan lima-jejari.

Di dalam, tak banyak yang berubah. S90 masih mengekalkan papan pemuka yang sama. Kelengkapan standard termasuk kluster instrumen digital 12.3-inci dan sistem skrin sentuh infotainmen sembilan-inci Sensus Connect dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay.

Ini termasuklah stereng tiga-jejari balutan kulit dengan kemasan Unideco, pelapik bumbung hitam, kemasan balutan kulit, kerusi depan larasan elektrik, pelindung matahari belakang, sistem tanpa kunci, kawalan pendingin dua zon dengan corong di tiang B serta dua slot USB-C untuk penumpang belakang.

Volvo S90 <em>facelift</em> 2021 dilancar di M’sia — dua varian, Recharge T8 Inscription Plus bermula RM339k

Khusus untuk Momentum ialah lampu utama LED Illumination dengan lampu tinggi aktif, kemasan aluminium corak petak pada papan pemuka, sistem lampu suasana tahap pertengahan dan 10-pembesar suara dengan sistem audio 330-watt.

Inscription Plus menempatkan lebih banyak perincian, misalnya head-up display, tombol gear kristal Orrefors rekaan baru, tombol cora berlian, kemasan kayu serta balutan kerusi kulit Nappa, plat Recharge dengan pencahayaan, pencahayaan dalaman tahap tinggi, kerusi dengan fungsi memori, liang udara dan tambahan larasan untuk bahagian depan, fungsi Active Bending Lights untuk lampu utama, kamera 360-darjah serta sistem audio Bowers and Wilkins 1,400-watt dengan 19-pembesar suara.

Aspek keselamatan terdiri daripada suit City Safety yang merangkumi ciri penghindaran perlanggaran dengan pengesanan pejalan kaki, pengayuh basikal dan haiwan besar, sokongan stereng bersekali dengan brek kecemasan autonomous depan dan belakang, bantuan mengekalkan lorong, Sistem Peninjau Titik Buta dengan bantuan stereng serta amaran lintasan trafik belakang dengan brek automatik.

Sistem lain termasuk bantuan pemandu termasuk kawalan melayar adaptif, sistem pemanduan semi-autonomous Pilot Assist dan Park Assist, dengan tambahan terakhir pada Inscription Plus ialah ciri masuk parkir mengundur dan mengiring.

T5 menggunakan enjin 2.0 liter turbocas empat-silinder Drive-E petrol yang menghasilkan 254 PS (251 hp) pada 5,500 rpm dan 350 Nm tork dari 1,500-4,800 rpm. Dengan transmisi automatik lapan-kelajuan menghantar kuasa ke roda depan, pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa 6.8 saat, dengan kadar penggunaan minyak 7 l/100 km.

T8 pula yang hadir dengan nama Recharge menerima enjin Drive-E yang sama dengan tambahan turbocas dan supercas, menghasilkan 320 PS dan 400 Nm, dengan transmisi lapan-kelajuan automatik. Ini dibantu oleh motor elektrik di belakang dengan kuasa 87 PS dan 240 Nm, yang menyediakan pacuan semua roda elektrik dan menjadikan output keseluruhan sistem ini 407 PS pada 5,700 rpm dan 640 Nm dari 1,200-5,400 rpm.

Volvo S90 <em>facelift</em> 2021 dilancar di M’sia — dua varian, Recharge T8 Inscription Plus bermula RM339k

Motor elektriknya dikuasakan oleh bateri lithium-ion dengan kapasiti lebih besar, 11.6 kWh berbanding 10.4 kWh sebelum ini. Disambung ke pengecas Type 2 3.7 kW — maksimum yang boleh ditampung T8 — ia memerlukan tiga jam untuk cas penuh, memberikan 58 km jarak perjalanan elektrik sepenuhnya.

Dengan kuasa yang lebih ini, 0-100 km/j untuk T8 ini ialah 4.9 saat, dengan kadar penggunaan minyak 2.1 l/100 km. Kedua-dua varian dihadkan kelajuan maksimumnya kepada 180 km/j. T5 datang dengan Dynamic Chassis, sementara T8 dengan Active Chassis (penyerap hentak adaptif semuanya) dengan suspensi udara di belakang. Ada lima pilihan warna ditawarkan; Onyx Black, Bright Silver, Platinum Grey dan Thunder Grey, serta Crystal White.

Volvo S90 Recharge T8 Inscription Plus 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Kasihan on Apr 26, 2021 at 8:07 pm

    180kmh max speed, waste money…banyak rugi tak siok…no feel

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required