Lotus akan bangunkan kereta sport baru bersama Alpine dan kenderaan “gaya hidup” – SUV mungkin?

Lotus akan bangunkan kereta sport baru bersama Alpine dan kenderaan “gaya hidup” – SUV mungkin?

Selain mengumumkan tarikh pengenalan dan nama model kereta sport terbaru Emira, Lotus turut mengesahkan syarikat itu akan membangunkan dua lagi platform atau seni bina kenderaan untuk kegunaan model barunya kelak, dengan yang pertama dijangka dikeluarkan pada 2025. Dengan hypercar elektrik Evija, ini bermaksud Lotus akan mempunyai empat platform kenderaan keseluruhannya.

Satu daripada platform berkenaan adalah untuk kereta sport elektrik, dikenali E-Sports akan menjadi asas kerjasama dengan Apline. Pengarah Urusan Lotus, Matt Windle berkata platform baru ini “modular dan fleksibel” dan telah mencabar pasukannya untuk menghasilkan kenderaan dengan berat yang sama berbanding model kereta sport enjin pembakaran dalaman terkini jenama itu.

Platform kedua, yang mungkin lebih menarik untuk ramai orang berbanding peminat tegar Lotus ialah platform Evolution bagi kenderaan premium. Syarikat itu berhasrat untuk membina barisan kenderaan “gaya hidup” yang akan memacu keuntungan lebih banyak untuk jenama berkenaan. Antara yang dijangka akan dikeluarkan ialah SUV. Lotus tidak dikenali sebagai pengeluar kenderaan premium, tetapi disebabkan berada di bawah Geely — dengan adanya jenama lain seperti Volvo yang bernaung sama — maka ini adalah kemungkinan yang boleh dijangka.

Lotus akan bangunkan kereta sport baru bersama Alpine dan kenderaan “gaya hidup” – SUV mungkin?

Selain itu, Lotus akan memperkenalkan Emira pada 6 Julai ini terlebih dahulu, yang menggunakan platform aluminium diperkaya dikenali dengan nama Elemental. Emira akan menjadi kereta dengan enjin pembakaran dalaman terakhir bakal dihasilkan Lotus, dan akan menggantikan model seperti Elise, Exige dan Evora yang akan dihentikan pengeluaran tahun ini.

Turut akan diperkenalkan tahun ini ialah Evija, yang dibina menggunakan platform hypercar elektrik Extreme dengan sasaran output sebanyak 2,000 PS dan 1,700 Nm tork. Lotus juga telah mengesahkan model terbabit akan memanfaatkan sistem geokod what3words untuk navigasi, yang akan turut melengkapi Emira.

Walaupun semua platform ini unik untuk Lotus di bawah keluarga besar Geely, syarikat itu akan menawarkannya juga kepada pengeluar kenderaan lain melalui perundingan Lotus Engineering; ini mungkin bakal menyaksikan lebih banyak model kenderaan yang menggunaan platformnya di masa hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required