Toyota gantung operasi di dua kilang di Jepun bulan depan ekoran kekurangan cip, 20k kenderaan terjejas

Toyota gantung operasi di dua kilang di Jepun bulan depan ekoran kekurangan cip, 20k kenderaan terjejas

Disebabkan masalah kekurangan bekalan cip di seluruh dunia yang terus memberikan kesan terhadap pengeluaran automotif, Toyota terpaksa membuat keputusan untuk mengantung operasi di dua buah kilangnya di Jepun. Pengantungan operasi kilang terbabit bakal dilaksanakan pada bulan hadapan dan berlangsung selama lapan hari.

Menurut laporan Kyodo News, pengeluaran kenderaan yang terbabit termasuklah C-HR, Yaris Cross dan juga Yaris hatchback, yang melibatkan keseluruhannya berjumlah 20,000 unit.

Toyota turut berkata, sebanyak tiga barisan pengeluaran akan ditutup selama tiga hingga lapan hari waktu bekerja iaitu dari 7 Jun untuk kilang yang terletak di wilayah timur laut Iwate dan Miyagi. Walau bagaimana pun, buat masa ini, kesannya tidak begitu berat, tidak seperti yang dihadapi oleh beberapa pengeluar kereta Jepun lain.

Toyota gantung operasi di dua kilang di Jepun bulan depan ekoran kekurangan cip, 20k kenderaan terjejas

Pada minggu lalu, Nissan berkata pihaknya terpaksa mengurangkan pengeluaran kereta pada tahun ini disebabkan masalah bekalan cip. Masalah ini mungkin turut menyebabkan pengeluaran kereta di seluruh dunia bakal berkurangan sebanyak lebih kurang 500,000 unit. Bukan itu sahaja, Mazda juga menjangkakan pengeluarannya akan dikurangkan sebanyak 100,000 unit dalam tahun fiskal semasa.

Penganalisis turut meramalkan krisis semiconductor yang bermula sejak akhir tahun lalu, akan berlangsung sehingga 2022 dan mungkin 2023. Kekurangan bekalan cip ini telah memaksa banyak pengeluar kenderaan untuk mengurangkan pengeluaran, malah pakar dalam industri ini percaya ia akan mengakibatkan penyusutan penjualan kenderaan untuk tahun ini mencecah jutaan unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required