Dua buah tren LRT bertembung dalam terowong dekat KLCC – 213 penumpang cedera termasuk 47 parah

Polis Dang Wangi mengesahkan sebuah tren Transit Aliran Ringan (LRT) yang membawa penumpang seramai 213 orang telah berlanggar dengan sebuah lagi tren lain yang melalui Laluan Kelana Jaya. Insiden yang berlaku lebih kurang jam 8.45 malam tadi di dalam terowong berhampiran Stesen KLCC telah menyebabkan seramai 213 penumpang cedera dan 47 lagi dilaporkan parah.

Menurut Ketua Polis Dang Wangi, ACP Mohamad Zainal Abdullah, berdasarkan siasatan awal, pelanggaran antara KOC Tren LRT dari Stesen KLCC yang dipandu secara automatik telah bertembung dengan KOC tanpa penumpang dari Stesen Kampung Baru menghala ke Stesen KLCC yang dipandu secara manual.

“Berdasarkan siasatan awal, pemandu KOC daripada Stesen KLCC tidak dapat mengesan koc dari Kampung Baru kerana berlaku “misscommunication” daripada pusat kawalan. Tiada elemen sabotaj dikesan setakat ini,” ujarnya seperti yang dilaporkan oleh NST Online.

Perkara ini turut disahkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Annuar Musa menerusi ciapannya di Twitter sebentar tadi. Manakala menurut entri yang dimuat naik oleh Rapid KL menerusi laman Facebook, tren bernombor 40 dan 81 terlibat dengan insiden terbabit, tanpa memperincikan mengenai kejadian tersebut.

Laporan Berita Harian pula menyebut, sebahagian daripada mangsa kemalangan terbabit telah dibawa keluar melalui pusat beli-belah Avenue K. Sehingga jam 10 malam tadi, puluhan ambulans dikejarkan ke lokasi tersebut bagi membawa mangsa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan beberapa hospital berhampirannya.

Video dan foto insiden berkenaan juga sempat dikongsikan oleh beberapa penumpang yang turut berada dalam tren berkenaan, dan ia tular di platform media sosial. Buat setakat ini (jam 11.05 malam), Prasarana yang mengendalikan perkhidmatan tren berkenaan masih belum membuat kenyataan rasmi mengenai insiden terbabit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required