Aprilia Tuono 660 2021 tiba di Malaysia – RM77,900

Aprilia Tuono 660 2021 tiba di Malaysia – RM77,900

Hampir dua bulan selepas Aprilia RS660 dilancarkan untuk pasaran Malaysia, kini Tuono 660 pula tiba. Dua model ini menggunakan asas sama, tetapi Tuono 660 mempunyai panel badan yang menjadikan ia sebagai sebuah model naked dan kedudukan menunggangnya lebih tegak.

Walaupun satu versi naked, Aprilia tidak dengan mudah sekadar menanggalkan panel yang tidak perlu pada Tuono 660, malah ia juga telah diuji dalam terowong angin seperti RS660. Lampu hadapannya menggunakan unit LED dengan DRL dan berat keseluruhannya adalah 183 kg.

Tuono 660 digerakkan oleh enjin dua silinder selari 660 cc dengan sistem penyejukan cecair dan menepati tahap emisi Euro 5. Kuasa maksimum yang mampu dihasilkan adalah 94 hp, sedikit rendah berbanding 100 hp pada RS660, tetapi nisbah akhirnya lebih pendek untuk menghasilkan maklum balas serta pecutan lebih baik.

Aprilia Tuono 660 2021 tiba di Malaysia – RM77,900

Sistem elektronik yang diberikan pada Tuono 660 juga adalah sama seperti RS660, termasuk kawalan cengkaman beberapa tahap, wheelie control, cruise control, engine brake control, ABS yang boleh ditutup serta pilihan mod tunggangan.

Menurut Aprilia, terdapat lima mod tunggangan yang disediakan pada Tuono 660, dengan tiga daripadanya untuk kegunaan atas jalan biasa dan dua lagi untuk kegunaan di dalam litar. Panel instrumen menggunakan skrin TFT berwarna sama seperti RS660.

Bagi pasaran Malaysia, Tuono 660 setakat ini hanya ditawarkan dalam warna Concept Black, sementara di negara luar terdapat beberapa pilihan warna lain seperti Acid Gold dan Iridium Grey.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required